Fapt divers, mică publicitate, modă, de toate în presa interbelică!

O presă de ţinută era cea din anii ’30, când redacţiile din Sărindar se luptau ideologic dar şi negustoreşte, care şi cum să atragă mai mulţi cititori. Ideologic, ziarele de stânga,

O presă de ţinută era cea din anii ’30, când redacţiile din Sărindar se luptau ideologic dar şi negustoreşte, care şi cum să atragă mai mulţi cititori. Ideologic, ziarele de stânga, Adevărul şi Dimineaţă făceau  cu greu faţă asaltului ”dreptei”, reprezentată în special de Universul şi Curentul, în fond cele mai populare şi cele mai citite. Ultimele două deveniseră atât de apreciate pentru că se inspirau din dinamica şi novatoarea presă occidentală, care  acorda mari spaţii relatării exacte şi succinte a evenimentelor, iar faptul divers, mondenităţile, reclamele şi mica publicitate erau rubrici foarte bine primite de publicul larg. Să nu mai vorbim de condiţiile grafice, care erau deosebite!


Să răsfoim azi câteva pagini din acei ani, pagini cu conţinut stufos, unde ştirile politice grave se amestecau cu recomandări pentru tratamente cosmetice, sau o consiliere juridică era alături de mică publicitate şi faptul divers.

Foto 1, ne arată o explicită prezentare de genţi şi alte produse din piele, de toate culorile, mărimile şi mai ales la toate preţurile, mergând de la 50 de lei până la 950 (mare lux!) în condiţiile în care un salariu mediu atunci era undeva în jurul cifrei de 3.000 lei.

Aceste produse se găseau la cel mai mare magazin din acei ani, Galeries Lafayette, actualul magazin Victoria

Pe aceiaşi pagină vedem şi reclame la “cel mai mare sortiment de mănuşi”, la pasta de dinţi “Perlodont” care “albeşte dantura şi parfumează gura” şi la tabletele “Togal”,pentru boli reumatice.

Un inedit şi de bun simt comunicat (foto 2), ne pune în gardă asupra produselor contrafăcute, - lansate pe piaţă de “comercianţi de rea credinţă”- în speţă a rujului de buze “Louis Phillippe”care trebuie să fie în “ambalaje originale aurii”, “această casă cosmetică e singura care s-a impus pretutindeni, reuşind să triumfe chiar şi la Hollywood, oraşul femeilor frumoase şi de subtilă exigenţă”.

Genul acesta de comunicat e cam greu să-l mai întâlnim azi…Lângă rujul de buze avem şi o reclamă la “pâinea Herdan, indiscutabil cea mai bună”, iar mai jos alte reclame la… rujuri de buze!

Într-o altă pagină (foto 3), găsim cam de toate, un fel de ghiveci. Începem cu un mare anunţ, care suna cam aşa: ”în urmă cererii generale, cunoscuta cântăreaţă Maria Tănase, şi-a amânat plecarea în turneu şi cântă în fiecare seară la Restaurantul Parcul Luther din bulevardul Dinicu Golescu 43”. Citim şi alte reclame,  la past de dinţi Clorodont, la pastile Valda pentru tuse, sau la depurativul Richelet pus alături de ştirea cu “Inundaţii serioase în Elveţia”.

Nu lipsesc sfaturile cosmetice, “pentru părul de prisos de pe picioare, folosiţi o pastă din zeamă de lămâie cu zahăr caramelizat”, iar “un masaj facial eficient se face apăsat dar încet, de la nas spre urechi, iar ridurile din jurul gurii se masează incet tot spre urechi”.

O ştire cu iz penal ne oferă rubrica “Justiţia are cuvântul”, unde aflăm că “Inginerul Victor Papazoglu a fost arestat pentru infracţiune contra pudoarei.

El avea un sistem foarte ingenios de a cunoaşte domnişoare. Când se simţea singur dădea un anunţ la gazetă, că doreşte angajarea unei secretare “inteligenţă, cultă şi…versată”. Urma o invitaţie la un spectacol, o masă în doi şi pe urmă a aducea acasă, până când una dintre candidate şi minoră şi orfană n-a cedat, iar domnul inginer”rănit în amorul propriu, a abuzat de ea cu forta… procurorii cerând arestarea lui”.

Într-un alt colţ de jurnal (foto 4), doamnelor le sunt prezentate rochii de după-amiază, o reţetă pentru prepararea cotletelor de berbec şi sfaturi cum să ieşi dintr-o relaţie fără să suferi prea mult! Diversitate de subiecte pe spaţiu minim!

clement-peter
clement-peter
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod