"Codul lui Da Vinci" a avut premiera pe ecranele romanesti in data de 19 mai si a fost unul dintre cele mai asteptate si controversate filme ale anului acesta. Ma intreb de ce... Pelicula, in realitate, nu este una neaparat proasta, cat una care nu "vinde" nimic altceva in afara unei teorii comerciale pe care foarte multi lideri religiosi s-au grabit sa o considere mai mult decat un simplu film. Si, pana la urma, stii care este problema? Lumea uita, de obicei, o regula esentiala a cinematografiei: linistiti-va, oameni buni, este doar o fictiune!...
Nu ar fi fost nimic in neregula cu acest lucru daca pelicula nu s-ar fi straduit atat de mult sa "inghesuie" in 154 de minute cat mai multa informatie din teoriile si asa stufoase ale autorului. Drept urmare, filmul este adesea cam incalcit, concentrand informatie pe centimetru patrat de pelicula, iar creierul nu are timp sa o proceseze cu adevarat. Din tot filmul, s-ar putea sa ramai cu vaga impresie ca exista o conspiratie foarte importanta la mijloc, dar felul in care misticismul, misterul, credinta pagana si simbolurile din tablourile lui Leonardo Da Vinci se intrepatrund, sa te depaseasca cu desavarsire...
Nu iti voi oferi prea multe detalii despre subiectul filmului, pentru ca probabil ai citit cartea sau intentionezi sa te documentezi inainte de a merge la cinematograf. Oricum, cateva date pregatitoare sunt necesare: faimosul semiolog profesorul Robert Langdon (Tom Hanks) este chemat intr-o noapte la Muzeul Luvru unde un custode a fost ucis, lasand o urma misterioasa plina de simboluri si indicii, pentru descifrarea motivului pentru care a fost ucis.
Cam asa suna intriga filmului... Mai departe, te vei afunda intr-un labirint de simboluri si secrete bine pazite, care te poarta printr-o lume a conspiratiilor, totul in cautarea semnificatiei sacrului feminin si a Sfantului Graal. Povestea este captivanta, in ciuda scaparilor pe care le are si a aglomerarii nefericite de indicii, care uneori mai degraba te zapacesc decat sa iti ofere lamuriri.
Una dintre solutiile oferite de Howard pentru aceste explicatii este flashback-ul istoric, respectiv secvente de film generate pe computer, cu imagini ale Romei antice sau ale Taramului Sfant, adevarate lectii de istorie care ne scot din peisajul prezent, dar cu o viteza atat de uluitoare, incat abia apuci sa iti dai seama ce anume reprezinta...
De asemenea, exista si flashback-uri ce ilustreaza momentele traumatizante din viata personala a eroilor nostri: micutul Robert Langdon cazand intr-o fantana, accidentul de masina in urma caruia au murit parintii si fratele lui Sophie Neveu sau povestea lui Silas, calugarul albinos si ucigas, cu o inclinatie spre autoflagelare.
Secvente destul de confuze, care aduc (sau nu) o informatie in plus, dar care aglomereaza cu prea multe povesti o intriga si asa destul de incalcita. De dragul personalizarii si al apropierii personajelor de spectator, se face rabat de la coerenta filmului.
Ceea ce uimeste la acest film este lipsa de atractie dintre personaje. Desi Tom Hanks este unul dintre cei mai buni actori de la Hollywood, iar Audrey Tautou a dat dovada talentului sau in special in filmul "Amelie", cei doi nu se "lipesc" deloc pe marele ecran, in "Codul lui Da Vinci". Mai mult decat atat, nici macar nu par sa se straduiasca sa mimeze o oarecare relatie existenta intre doi oameni care au de gand sa dea peste cap credintele de 2000 de ani ale unei lumi intregi...
In definitiv, acest lucru nici nu prea conteaza in dinamica filmului, avand in vedere faptul ca pentru o productie de actiune atat de comerciala, nu este neaparat necesar ca personajele sa fie profunde pana in maduva oaselor... Oricum, lipsa de atractie dintre cei doi se observa cu ochiul liber, chiar si pentru cineva nefamiliarizat cu subiectul filmului, respectiv al cartii.
"Codul lui Da Vinci" nu este un film foarte plictisitor, dar nu este nici unul foarte distractiv. Brown si-a pus toata imaginatia in ghicitorile si indiciile care duc la vanatoarea de comori. De vreme ce acestea sunt risipite pe intreg parcursul filmului, spectatorului nu ii ramane sa se delecteze, in asteptarea unei noi provocari, decat cu secventele si povestea personajelor principale, poveste care scartaie insa din toate incheieturile...
Abilitatile si contributia lui Neveu la descifrarea codurilor a fost diminuata in productia cinematografica in comparatie cu romanul, iar regizorul nu ii permite lui Tautou nici o sclipire actoriceasca, asa cum vedeta a avut in mult apreciatele proiecte "Amelie" si "Dirty Pretty Things", singurul film in limba engleza in care a jucat aceasta pana acum.
In concluzie, este un film cu o imagine minunata, efecte speciale de mare clasa, cu atentie pentru detaliu (la nivelul imaginii, cel putin), cu peisaje care iti taie rasuflarea - castele, muzee si biserici impresionante, are teorii interesante referitoare la istorie si religie, dar are un mare defect - ii lipsesc cu desavarsire oamenii si relatiile dintre acestia.
Foarte multa lume a declarat ca atat cartea, cat si filmul, implicit, sunt impotriva religiei, insa nu este deloc asa. Pelicula nu face nici o referire impotriva religiei in sine, este un film care intriga si care adreseaza intrebari interesante referitoare la natura credintei.
Unul dintre multele alte lucruri care mai deranjeaza la acest film este momentul lansarii sale - destul de nefericit pentru un film de vara, cand in acest anotimp sunt premierele unora dintre cele mai usurele si lejere productii...
Nu iti recomand sa mergi la "Codul lui Da Vinci" pentru ca s-a facut valva in jurul lui, desi acesta este probabil motivul pentru care ai auzit de cartea lui Dan Brown si, apoi, de pelicula inspirata din acest roman-fictiune... Iti recomand sa mergi la cinematograf pentru ca este o productie interesanta, antrenanta, un film de actiune si de aventuri, care te va captiva timp de peste doua ore (daca nu te va plictisi cu lectiile sale de istorie...). Din punctul meu de vedere, cam asta este tot ceea ce se poate spune despre "Codul lui Da Vinci": valva creata in jurul sau este departe de a-si gasi resurse in ceea ce reprezinta, de fapt, acest proiect cinematografic.