Ca şi în ziua de azi, presa de acum 70-80 de ani îşi atrăgea cititorii cu tot ce era mai practic şi nimic nu era mai lecturat şi mai atractiv decât anunţul publicitar şi reclamele de tot felul, la spectacole, la diverse produse, sau rubrica de anunţuri cu oferte de serviciu sau vânzări şi cumpărări! Inclusiv prezentarea grafică în care apareaua aceste anunţuri era bine gândită, chenare bine conturate puneau în valoare unul sau altul dintre produsele sau evenimentele ce se doreau promovate, ca să folosim un termen din ziua de azi!
Haideţi să aruncăm privirea pe câteva dintre aceste mostre de jurnalism modern, pe care noi abia 50 de ani mai târziu l-am regăsit şi parcă nici acum nu e ca atunci!
Foto 1 ne arată în partea de sus un text în limba franceză (era la modă în acea vreme!), care spune cam aşa – pentru a fi îmbrăcată după gustul dumneavoastră, o singură casă, alegere, se impune, Maryse haute-couture! Tot de provenienţă franţuzească sunt şi “toate genurile moderne de perdele şi cuverturi”
Primim recomandări şi pentru prezervativul Prymeros Gummi, cu o …durabilitate de 5 ani! Deasemenea, doctoral Sandu Lieblich îşi face reclamă cu tratamentele sale pentru ”boli interne, nervoase şi sifilis”.
Găsim şi adresa unui salon de înfrumuseţare, cu toată gama de servicii. Să recunoaştem că era ceva să umpli o pagină întreagă din Universul, ziar de politică în general, cu astfel de recomandări. De acea era şi cel mai popular.O altă foaie de ziar, foto3, este “aglomerată” cu reclame la zeci de spectacole, cu programele teatrelor şi cinematografelor bucureştene şi cam jumătate de pagină are şi mică publicitate, cu de toate!
Cu o grafică puţin infantilă, dar cu texte foarte convingătoare, ne sunt prezentate două aparate de uz casnic de cea mai mare importantă , frigiderul şi ventilatorul electric! – foto 4.Textul foarte lizibil, credem că vă permite să aflaţi avantajele folosirii unor astfel de minunăţii!
…Florică, elev a lui Moise Neacşu, ne invită la inaugurarea restaurantului său din Colentina, iar alături de acest anunţ mai găsim unul imobiliar şi un altul ce interesează cofetarii şi restauratorii, dar şi un anunţ cu fotografie de la “ Madam Jeanetta, prezicătoarea minune , venită din Rusia pentru scurt timp”! Ce prezice ea şi în ce limbi, unde o găsim şi ce “onorar modest” percepe, aflăm din reproducerea-foto 5!
Avem în foto 6 şi ultima pagină din cartea de telefoane, cu o reclamă în care îi descoperim pe cei care coordonează publicitatea în presă, filiala din România a “celei mai mari societăţi de publicitate din lume, J.
Walter Thompson Comp” Adică, totul la vedere!