All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, 1930)
Erich Maria Remarque (pe adevăratul său nume Erich Paul Remark), autor francez de origine germană, s-a impus în 1929 cu cel de-al treilea roman al său, "Im Westen nichts Neues" („Nimic nou pe frontul de vest”), inspirat din realităţile Primului Război Mondial. Imediat, drepturile de autor au fost achiziţionate pentru ecranizare: All Quiet on the Western Front (1930 - Lewis Milestone) - prima capodoperă din genul filmelor de război.
Povestea urmărește un grup de recruți germani în Primul Război Mondial în drumul lor de la idealism la deziluzie. Filmul este o antologie de scene faimoase: Ayres, prins într-un crater de obuz împreună cu omul pe care îl omorâse, prima întâlnire între veterani și recruți, infanteriști secerați de mitraliere, lumina lunii care înoată împreună cu fermiere franțuzoaice, discursul pacifist al lui Ayres… Și culminând cu împușcarea mâinii unui soldat care dorea să atingă un future, imagine emblematică pentru idea că prima victimă a războiului este inocența.
Frankenstein (James Whale, 1931)
Prima idee SF autentică este, indiscutabil, cea a lui Mary Shelley, cu nemuritorul ei „Frankenstein” - care pe mulţi a inspirat, un secol mai tâziu, când s-a inventat cinematograful. În filmul din 1931 cu Boris Karloff, inspirat din romanul omonim al lui Mary Shelley, Frankenstein este un om de ştiinţă care îşi propune un lucru imposibil: să recreeze viaţa din materie fără viaţă: iar ceea ce va lua naştere va fi emblematicul monstru criminal (chiar dacă diverse continuări ale filmului îi vor da conştiinţă şi o latură pozitivă).
Posteaza comentariu