"Butterfly Effect" sau "Zbor de fluture" va avea premiera in Romania pe data de 16 iulie. Filmul reprezinta debutul regizoral al lui Eric Bress si J. Mackye Gruber - echipa de scenaristi responsabila cu realizarea thriller-ului "Final Destination", care sunt, in acelasi timp, autorii scenariului.
Din distributie fac parte: Ashton Kutcher, Amy Smart, Elden Henson, William Lee Scott, Melora Walters si Eric Stoltz. Este un thriller produs in SUA anul acesta, iar durata filmului este de 113 minute.
Evan Treborn (Ashton Kutcher) a pierdut notiunea timpului. Inca de la o varsta frageda, fragmente esentiale ale existentei sale au disparut in negura uitarii, iar copilaria sa a fost marcata de intamplari infioratoare, pe care nu si le poate aminti. Nu-i raman decat fantoma unor amintiri pierdute si vietile irosite ale celor din apropierea sa - vietile prietenilor din copilarie, Kayleigh (Amy Smart), Lenny (Elden Henson) si Tommy (William Lee Scott).
De-a lungul copilariei sale, Evan a fost supravegheat de un psiholog, care l-a incurajat sa tina un jurnal, in care sa povesteasca cele mai neinsemnate intamplari de zi cu zi. Acum la colegiu, Evan citeste fragmente dintr-un jurnal, si se trezeste aruncat inapoi in timp. Isi da seama ca jurnalele pe care le tine ascunse sub pat sunt un fel de masina a timpului, cu ajutorul carora se poate intoarce in trecut, in incercarea de a-si recupera amintirile. Dar aceste aduceri-aminte il fac pe Evan sa se simta raspunzator pentru vietile prietenilor sai din copilarie, dar mai ales pentru Kayleigh, iubita sa de pe bancile scolii, la care tine si acum. Hotarat sa faca acum tot ce-i sta in putinta pentru a repara greselile trecutului, Evan calatoreste inapoi in timp, si pune stapanire pe trupul copilului de odinioara, incercand cu disperarea sa modifice istoria si sa-i crute pe cei dragi de o serie de intamplari traumatizante. Schimband cursul trecutului, Evan spera sa rescrie prezentul. Dar de fiecare data cand Evan schimba ceva in trecut, isi da seama ca actiunile sale au consecinte neasteptate, dezastruoase, in prezent. Oricat ar incerca, nu poate crea o realitate in care sa traiasca alaturi de Kayleigh "pana la adanci batraneti".
Ashton Kutcher, care a trecut de la celebrul serial de comedie "That '70s Show" la filme precum "Bai, care mi-ai sutit masina?", "Just Married" si "My Boss' daughter", interpreteaza rolul lui Evan Treborn, care este bantuit de amintirile reprimate, marturie a unui trecut zbuciumat. "Evan este un tip care nu stie cine este cu adevarat", explica Kutcher. "A sters cu buretele toate momentele traumatizante pe care le-a depasit de-a lungul existentei sale, si de a lungul acestui film va realiza ca in realitate nu este o persoana foarte placuta".
"Singura raza de soare din viata sa a fost Kayleigh Miller (Amy Smart), iubita sa din copilarie, care se confrunta, la randul sau, cu greutatile vietii de adult. Kayleigh l-a iubit dintotdeauna pe Evan, inca de cand era un copil", spune Smart, care a putut fi vazuta in filme precum "Varsity Blues" si "Road Trip", si care va juca in curand in "Starsky & Hutch". "Se va transforma intr-o fata singuratica, o chelnerita intr-un restaurant de duzina, care nu-si traieste viata asa cum ar trebui. A ramas in orasul in care a crescut pentru a fi mai aproape de Evan".
Macinat de remuscari, Evan descopera jurnalele vechi, in care a scris de-a lungul copilariei sale dificile - o perioada plina de goluri, din care nu-si aminteste mai nimic. Dar citind aceste jurnale, ceva cu adevarat remarcabil se intampla - isi da seama ca se poate intoarce in timp, ca poate intre in pielea baiatului de odinioara. "Daca te-ai trezi dimineata si ti-ai da seama ca poti sa-ti traiesti viata din nou, ce-ai face?", intreaba Kutcher. Atunci cand realizeaza ca iubita sa din copilarie, Kayleigh, inca mai este indragostita de el, Evan trece la fapte. "Se hotaraste sa se intoarca in timp, si sa creeze o lume in care toti cei pe care ii iubeste, si mai ales Kayleigh, sunt fericiti".
"Odata intrat in trupul copilului de altadata, Evan trebuie sa se lupte cu fantomele trecutului sau. Se confrunta cu niste intamplari oribile - unele din acele lucruri abominabile pe care ti le pot face semenii tai", comenteaza scenaristul/regizorul Eric Bress. J. Mackye Gruber crede ca povestea rezoneaza cu o dorinta comuna tuturor oamenilor. "Toata lumea, chiar daca recunoaste sau nu acest lucru, traieste un moment in care isi doreste s-o poata lua de la capat", spune Gruber. "Acest film ridica o serie de intrebari destul de interesante despre consecintele pe care le pot avea actiunile noastre - atat in trecut cat si in prezent".
De fiecare data cand Evan calatoreste in trecut, se intoarce in prezent si descopera schimbari majore. "La inceputul filmului, Evan crede ca este pe punctual de a-si pierde mintile", spune Kutcher. "Nu este nebun, dar starea de permanenta asteptare il impinge in acea directie. Evan se intreaba mereu "unde dracu' ma aflu si cine sunt toti acesti oameni?". De asemenea, de fiecare data cand Evan se intoarce in trecut, provoaca schimbari majore in viata lui Kayleigh, transformand-o din chelnerita in calugarita si mai apoi in dependenta de droguri. In ciuda acestor abordari diferite, Amy Smart s-a straduit ca fondul personajului Kayleigh sa ramana neschimbat. "Acesta este rolul visurilor mele", spune Smart. "Interpretez acelasi personaj, aflat in patru faze diferite, dar in ciuda acestor schimbari, fata ramane mereu aceeasi".
In timp ce dragostea impartasita, dar disimulata, dintre Evan si Kayleigh este prezenta de-a lungul fiecarei incarnari, Kutcher subliniaza ca cei doi eroi s-au aflat in permanenta pe marginea prapastiei. "Singurul fir care leaga aceste realitati paralele este dragostea nemuritoare dintre cele doua personaje", comenteaza actorul. "De fapt, singurul lucru care il determina pe Evan sa se intoarca in trecut si sa incerce sa schimbe ceva este faptul ca Kayleigh inca mai tine la el. Dar in anumite scene cei doi se dispretuiesc. Fiecare crede ca celalalt l-a parasit, ca nu mai inseamna nimic pentru el - dar totusi amandoi sunt implicati trup si suflet. Este un amestec bizar, provocat de faptul ca amandoi incearca sa-si ascunda ranile, sa para indiferenti, orice s-ar intampla".
Chiar daca pe Kutcher l-au consacrat rolurile comice, el a apreciat ocazia de a aborda un material mai serios. "Mi-am dorit mereu sa interpretez personaje veridice, sa apar in roluri dramatice. Pur si simplu n-am avut aceasta ocazie pana acum". comenteaza el. Pentru a se pregati in vederea acestui rol, Kutcher a studiat psihologia si cazurile speciale ale celor cu tulburari disociative, care au tendinta de a reprima amintirile traumatizante. "Mi-am dorit sa aflu ce-i poate determina pe acesti oameni sa se retraga astfel in sine, sa incerce sa-si ascunda sentimentele pentru a evita sa se confrunte cu ele deoarece, intr-un fel, Evan face acelasi lucru", spune actorul.
Henson a filmat toate scenele in ordine inversa si a trebuit sa dea jos 10 kilograme pentru a-l putea interpreta pe Lenny, asa cum apare acesta la sfarsitul filmului. "Petreceam trei ore zilnic in sala de forta, si mancam ca o vrabiuta", spune Henson. A avut apoi trei saptamani la dispozitie pentru a pune la loc aceste zece kilograme. "A fost o adevarata placere - o gramada de ciocolata, clatite, gogosi si bere", se amuza Henson. "Poate ca nu este cea mai sanatoasa dieta cu putinta, dar rezultatul a fost unul de exceptie".
"Efectul fluturelui", explica Amy Smart, "este acea teorie conforma careia atunci cand un fluture zboara la New York, bataia aripilor sale va fi resimtita in Japonia ca un uragan. In film, aceasta teorie este demonstrata de faptul ca Evan se intoarce in trecut si schimba un detaliu neinsemnat, dar care va afecta intregul prezent. De fiecare data cand calatoreste in timp, schimba inca putin din copilaria sa nefericita, dar schimbarile nu sunt mereu pozitive".
Scenaristii/regizorii Eric Bress si J. Mackye Gruber au fost cei care au nuantat in permanenta interpretarea fiecarui actor, pe masura ce acestia interpretau personaje aflate in diferite faze ale existentei. "A fost o provocare pe care nimeni n-a anticipat-o", spune producatorul Chris Bender. "Avem doisprezece actori, care joaca patru roluri in trei perioade diferite din punct de vedere temporal. Totul era impotriva noastra, dar cred ca zeii distributiilor ne-au fost favorabili", comenteaza J. Mackye Gruber. "Toti actorii sunt extrem de talentati".
Ceilalti membri ai distributiei sunt Melora Walters (in rolul mamei lui Evan, Andrea Treborn) si Eric Stoltz (Domnul Miller, tatal care abuzeaza de Kayleigh). "Atunci cand am distribuit rolul domnului Miller, am vrut sa gasim un actor care sa aiba o figura comuna", spune Eric Bress. Stoltz, actor care a mai putut fi vazut in filme precum "The Rules of Attraction", "Pulp Fiction" si "Masca", a fost atras nu doar de scenariul extrem de complex, ci si de pasiunea pe care Bress si Gruber au pus-o in realizarea acestui film.
Aston Kutcher e cam de aceeasi parere cand vorbeste despre cei doi regizori: "E grozav sa lucrezi cu tipii astia. Pot sa justifice fiecare replica, fiecare moment al scenariului. Il stiu pe dinafara. Mai sunt si foarte deschisi la nou. Respecta toate alegerile pe care le fac in calitate de actor si iau in calcul toate sugestiile noastre".
Gruber si Bress au scris scenariul pentru "The Butterfly Effect" cu sapte ani in urma. Impletirea supranaturalului cu realismul cenusiu este o tehnica pe care Bress si Gruber o considera cea mai potrivita atunci cand se confrunta cu subiecte dificile. "De fiecare data cand trebuie sa bagi elemente supranaturale intr-un film, mi se pare ca nu exista decat trei metode de a aborda problema: esti muscat de un paianjen radioactiv; tatal tau lucreaza la un laborator stiintific, iar tu furi din valiza sa ceea ce crezi ca este un ceas de buzunar; sau esti nascut cu un al saselea simt, pe care nu ti-l poti explica. Am ales metoda din urma", explica Bress.
"Deoarece abunda in elemente supranaturale, te simti tentat sa clasifici povestea drept fantastica. Problema nu sta deloc asa", spune Gruber. "Fiecare personaj, fiecare nuanta vine din inima. Totul este extrem de personal". Producatorii Chris Bender si JC Spink au citit pentru prima oara scenariul in urma cu sase ani, prin intermediul companiei lor de productie, Benderspink. "La inceput, JC si cu mine am citit scenariul drept o mostra de tehnica narativa, dar mai apoi i-am cooptat pe Bress si Gruber in conducerea companiei noastre", explica Bender. Bender si Spink au cumparat scenariul aflat inca in lucru. "Companiile de productie si-au dat seama ca este unul dintre cele mai provocatoare scenarii pe care le-au citit vreodata - tuturor le-a placut, dar in acelasi timp s-au temut sa se lanseze in realizarea propriu-zisa", isi aminteste Bender.
Intrucat filmul exploreaza mai multe realitati alternative, fiecare dintre acestea fiind un rezultat al calatoriilor in timp, a fost necesara o atentie minutioasa pentru fiecare detaliu in parte, astfel incat sa existe o anumita continuitate, iar tranzitia intre diferitele episoade sa fie credibila. "Dupa ce am lucrat timp de sase ani la acest film, nici nu mai trebuie sa ma uit la scenariu", spune Gruber. "Cunosc la perfectie intregul labirint - stilul de filmare cel mai potrivit pentru fiecare realitate alternativa. Este ca un puzzle enorm". "Asta ca sa nu mai vorbim despre sutele de discutii pe care le-am avut cu privire la cele mai marunte detalii", adauga Brass.
"Regizorii au abordat cu foarte mult talent tranzitiile intre diversele scene, pe care le-au planificat cu mult timp inainte", spune editorul Peter Amundson. "Acest film ne poarta intr-o calatorie introspectiva, psihologica, nu este un proiect vizual, marginit. Din punctul meu de vedere, rolul editorului este foarte important, deoarece el trebuie sa fie atent la ponderea fiecarei secvente, la profunzimea interpretarii, la nivelurile emotionale - cu alte cuvinte, la intreaga poveste si la personajele aferente. Este o schimbare binevenita, deoarece in filmele de pana acum trebuia sa tai cat mai mult din fiecare secventa".
Productia a inceput in Vancouver, Canada, in iunie 2002, si a continuat timp de opt saptamani in diverse locatii din preajma orasului, printre care se numara Spitatulu Riverview, Universitatea British Columbia si campusul aferent, ca si Scoala Elementara Edith Cavell. Pentru secventa de realitate alternativa in care Evan se trezeste si-si da seama ca este prizonier, o parte a echipei a calatorit pana la complexul penitenciar Monroe, o inchisoare de maxima securitate din statul Washington. "Am avut 100 de figuranti, care erau detinuti adevarati", descrie J. Mackye Gruber scena. "Multi dintre ei erau inchisi pe viata. Am mai avut si cativa detinuti de pe Culoarul Mortii. Vroiam ca un tip anume sa fie in autobuz intr-una dintre scene, si deja gasisem persoana potrivita, cand cineva mi-a spus: "Asta a omorat 10 oameni, nu cred c-ar trebui sa fie in autobuz cu noi!". Alta data, un tip masiv a venit la mine si m-a intrebat ce l-ar putea motiva sa ne ajute".
Pentru Kutcher, una dintre cele mai mari multumiri aduse de acest film a fost aprobarea mamei sale. "Niciodata n-o sa fac un film pe care mama mea sa nu-l poata vedea, de care sa nu fie mandra", spune Kutcher. "Nu eram foarte sigur daca voi face sau nu acest film, asa ca i-am dat mamei scenariul sa-l citeasca. A deranjat-o la anumite faze, dar in cele din urma si-a dat seama ca este o alegere nimerita. Mi-a spus "arati oamenilor adevarul, asa cum este el. Nu te ascunzi cu nimic, nu infrumusetezi realitatea. Este un film cinstit".