Studiu: Cat cheltuie romanii in vacanta, comparativ cu europenii?

Ferratum Grup, un iniţiator al tehnologiei financiare şi al împrumuturilor mobile, şi-a invitat clienţii din 17 ţări europene să îşi analizeze comportamentul privind cheltuielile în timpul sezonului estival. Un total de 5.685 de familii de clasă mijlocie au completat sondajul despre cât anume și unde își cheltuie veniturile.

Sondajul indică faptul că, spre deosebire de anul trecut, în 2015 lucrurile se prezintă mai bine pentru familiile europene. Peste 30% dintre acestea  plănuiesc cheltuieli mai mari în vacanţa din această vară comparativ cu anul precedent, iar 40% menţin aceleaşi cheltuieli ca în vara lui 2014. Sondajul a evidenţiat, însă, diferenţe surprinzătoare între ţări.

Cum se poziționează România?

Din Barometrul de vară Ferratum, reiese că 16% dintre români vor cheltui cel mai mult pe călătorii în țară, 14% pe activități distractive de o zi (plajă, piscină, club, restaurant) și doar 10% vor cheltui pe călătorii în străinătate.

În rândul celor 17 țări europene, România se poziționează ușor peste medie, dedicând cheltuielilor de vacanță aproape 50% din veniturile lunare familiale (49.7%) - echivalentul a 291 de euro -, în timp ce media europeană este de 47.2%.

Este interesant de observat că, pentru vacanța de vară, românii cheltuie aproape dublu față de bugetul alocat vacanțelor de iarnă (47% vara, față de 25%, iarna). Cu toate acestea, în raport cu media europeană, dacă este să ne referim strict la cheltuielile de Crăciun, tindem să fim mai generoși decât în perioada estivală (vezi index 121, iarna, față de 105, vara).

În ţările din estul Europei, sumele relative alocate pentru vacanţă sunt mult mai mari decât în Vest.

Cu excepţia Spaniei, ţările care cheltuie cel mai mult în vacanţe sunt cele din estul Europei - peste media (47%) venitului disponibil.

Conform Barometrului European de vară Ferratum Grup™, Estonia şi Letonia se află în topul acestei liste, cu cheltuieli de vacanță (raportat la venitul familiei) de peste 60% (Estonia - 629 EUR, Letonia - 621 EUR).

Danemarca şi Germania dedică vacanțelor de vară cele mai mici bugete (27%, respectiv 28%).

Pentru a finaliza trendul ţărilor vestice (cele mai conservatoare țări când vine vorba despre bugetele vacanţelor de vară de anul acesta), tabelul este completat de Țările Nordice și de Regatul Unit.

În Europa de Vest există diferenţe mari între ţări cu privire la sumele aferente vacanțelor din această vară. O familie daneză din clasa mijlocie alocă doar 27% din venitul disponibil familiei pentru vacanţa de vară, în timp ce omologii lor spanioli cheltuie aproape 55% pe călătorie, relaxare şi tendinţe estivale. Ocupanta locului al doilea în topul celor mai cheltuitoare ţări vestice este Suedia unde procentul este de 41% (1,171 EUR).



Cele mai întâlnite cheltuieli ale europenilor atunci când vine vorba de vacanță

Călătoriile în propria țară constituie cele mai frecvente cheltuieli în Barometrul European de Vară™, reprezentând o medie de 17% din venitul disponibil al unei familii. O destinaţie de vacanță atât de populară, poate că nu este suprinzător că Spania cheltuie cel mai mult pe călătorii în propria țară (25%), urmată de Lituania (21%) și Danemarca (20%). Suedia, Finlanda şi Bulgaria ocupă locul 4, cu un procent de 19%.

Pe de altă parte, cei mai pasionați turişti străini în această vară sunt olandezii şi britanicii (17%), urmaţi de danezi şi suedezi (15%), nemţi (13%) şi bulgari (12%).

Clubbing-ul, restaurantele, plaja implică cea de-a doua categorie de cheluieli de vacanţă în rândul celor 17 ţări din studiu, cu Spania conducând din nou clasamentul cu un procent de 24%.

Danemarca şi Suedia sunt, de asemenea, pasionate de frecventarea restaurantelor (16%), fiind urmate îndeaproape de Polonia şi Croaţia, care plănuiesc să cheltuie aproximativ 15% din fondurile totale alocate pentru activităţi sociale.

Totuşi, vara nu presupune numai călătorii, restaurante şi petreceri.

Barometrul European de Vara™ mai arată că europenii au și alte priorităţi. De exemplu, 12% din cheltuielile de vară sunt alocate pentru îmbunătăţiri în locuințe, grădini sau chiar garderobe.

Bulgarii (21%) şi lituanienii (19%) profită de vremea bună din timpul verii pentru a se ocupa de bricolaj şi grădinărit, în timp ce nemţii își dedică 14% din venitul disponibil noilor ţinute estivale.

În mod suprinzător, festivalurile sau evenimentele sportive estivale nu sunt atât de populare în rândul clasei mijlocii cum ar fi fost de aşteptat. Numai 5-6% din cheltuieli merg spre astfel de evenimente.

Deşi privitul sporturilor nu pare a fi o prioritate pentru majoritatea europenilor, practicarea lor rămâne, în mod evident, în topul preferinţelor.

Cine preferă un stil de viaţă activ se va simţi ca acasă în Polonia unde 1/10 din sumele alocate pentru vacanţa de vară sunt cheltuite pentru sporturi de recreere, precum fotbal, înot şi camping. Restul Europei nici măcar nu se apropie de acest procent.

Sondajul s-a efectuat în 17 ţări europene în care operează Grupul Ferratum și s-a prezentat sub forma unui chestionar web standardizat pentru toate locaţiile.  Veniturile au fost declarate în moneda locală, iar investiţia relativă pentru vară este calculată ca raport între cheltuielile estivale şi venitul disponibil al unei familii în fiecare locaţie.
Veniturile disponibile au fost ajustate în funcţie de parităţile puterii de cumpărare individuale din fiecare locaţie pe baza cifrelor din 2014 furnizate de Banca Mondială.

La sondaj au participat 5,685 de familii din 17 ţări europene. Respondenții au vârste cuprinse între 21-65 de ani (dintre care 60% sunt femei). Venitul mediu net disponibil al familiilor participante este de de 720 – 3.800 EUR.

În plus faţă de factorii demografici, respondenţii au fost întrebaţi despre venitul lor net lunar disponibil, despre cât cheltuie cu vacanţele de vară, pe ce activităţi de vară cheltuie banii, care este valoarea cumpărăturilor online pentru vacanţă şi cât de repede estimează să îşi refacă echilibrul financiar după vacanţele de vară.

Toate sumele din sondaj au fost exprimate în moneda fiecărei ţări. Răspunsurile au fost uniformizate pentru a reflecta puterea respectivă de cumpărare din fiecare ţară. Toţi respondenţii au fost anonimi şi nu au primit nicio remuneraţie pentru a participa la sondaj.

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod