Tetra Pak Indexul Lactatelor 2015: consumatorii cu stil de viaţă alert şi preocupați de sănătate cred în continuare în bunătatea laptelui

La nivel global, majoritatea consumatorilor au în continuare o opinie puternic pozitivă despre bunătatea laptelui, îi înțeleg valoarea nutrițională, însă consideră că diversitatea şi avantajele oferite de acest produs nu ţin suficient de bine pasul cu stilul modern de viață şi așteptările lor.

Aceasta este concluzia unui studiul internațional realizat pentru Tetra Pak şi publicat recent în ediția a opta a raportului “Indexul Lactatelor”. Studiul realizat la începutul acestui an arată că este important ca laptele să redevină relevant pentru consumatorii de toate vârstele, şi că acest lucru se poate realiza prin introducerea pe piaţă de produse inovatoare, susţinute de campanii de comunicare puternice.

De câțiva ani, industria alimentară înregistrează o cerere în creștere pentru produse cu proprietăți nutriționale şi care sunt avantajoase, impulsionată de noua generație de consumatori care sunt preocupați de sănătate și au o viață din ce în ce mai activă. Consumatorii consideră laptele „hrănitor”, „sănătos”, „o sursă bună de calciu” şi „gustos”, însă pentru a menține relevanța acestui produs într-o lume modernă, producătorii trebuie să inoveze şi să dezvolte băuturi adaptate stilului de viață în continuă schimbare. 

Dennis Jönsson, Președinte şi CEO al Tetra Pak Group, a declarat: „Factorul cheie pentru revitalizarea produselor lactate în toate piețele este de a-i face pe consumatori să fie entuziasmați de beneficiile laptelui; de asemenea, este important să creăm noi produse şi să dezvoltăm campanii de comunicare pentru a arăta că laptele oferă beneficii, este important și savuros, chiar un răsfăț pentru noi toți.”

Ce influenţează alegerile consumatorilor? Ce produse sunt mai interesante pentru aceștia?

În urma analizei realizate de Tetra Pak cu privire la obiceiurile de consum, au ieşit în evidenţă doi factori principali care influențează alegerile consumatorilor în materie de alimente şi băuturi: 1. dorința de a avea o sănătate optimă şi o stare de bine şi 2.

stilul de viață din ce în ce mai alert şi mai complex. Cu siguranță că aceşti factori nu sunt recenţi, ci au influenţă pe termen lung, creând noi oportunități la nivelul pieței odată cu creșterea așteptărilor consumatorilor.

Dorința de a avea o sănătate optimă şi o stare de bine

Aceasta este cea mai răspândită la nivel mondial. Influențează aproximativ tot ce se petrece în acest sector, generând noi produse care se deosebesc prin beneficiile de sănătate oferite, concepute astfel încât să satisfacă nevoile unor grupuri specifice de consumatori.

Conform unui studiu privind obiceiurile consumatorilor realizat de Tetra Pak în 2013, se observă o creștere a numărului de consumatori care citesc etichetele produselor alimentare şi băuturilor înainte de a le cumpăra. 63% dintre aceștia au declarat că doresc să afle informații despre ingrediente, iar 55% doresc să vadă dacă produsele „au nutrienţii necesari pentru menținerea sănătății”. De asemenea, mulți consumatori sunt „foarte dispuși” să plătească mai mult pentru produse alimentare care oferă beneficii pentru sănătate: aproximativ 40% pentru alimente „100% naturale”, peste 30% pentru alimente „cu conținut ridicat de fibre” şi „fără OMG”  şi peste 25% pentru fiecare din următoarele caracteristici: „conținut ridicat de proteine”, „cu plus de vitamine şi minerale”, „conținut scăzut de zahăr sau zero zahăr” şi „conținut scăzut de grăsimi sau zero grăsimi”.

Al doilea factor major, stilul de viață din ce în ce mai alert şi mai complex, reflectă influenţa unor factori precum: conectivitatea permanentă, programul de lucru prelungit și mai flexibil, distanțele mai lungi de parcurs până la serviciu, mai multe activități pentru timp liber, familii în care ambii părinți lucrează.

Drept urmare, mesele tradiționale şi modelele de consum tradiționale sunt supuse presiunii. Înlocuirea micului dejun cu alte alternative reprezintă o oportunitate foarte relevantă, având în vedere că este masa la care se renunţă cel mai des. Însă, nutriționiștii şi consumatorii deopotrivă recunosc micul dejun ca fiind cea mai importantă masă a zilei, iar renunţarea la ea este asociată cu apariţia unor probleme de sănătate (precum excesul ponderal şi obezitatea).

Pentru acești consumatori, laptele este alegerea care împacă nevoile alimentației sănătoase cu cele ale noului stil de viață, fiind o băutură-aliment ușor de consumat. Consumatorii cred deja că laptele este bun. Acum sunt pregătiți pentru produse care oferă beneficii atât pentru sănătate, cât și pentru stilul de viață, într-o formă simplă și convenabilă.

Pornind de la cei doi factori majori legaţi de sănătate şi stil de viaţă, am identificat patru tendințe cheie ce influențează alegerile consumatorilor:

1. RĂSFĂŢ: Mici plăceri permise. Consumatorii își doresc alimente şi băuturi care sunt sănătoase, dar care în același timp le oferă mici momente de plăcere și răsfăț.
2. LAPTELE 2.0: Produse personalizate. Produse lactate cu conținut redus de grăsimi sau fără grăsimi, dar şi la lapte fără lactoză pentru anumite categorii de consumatori care se confruntă cu probleme de sănătate.
3. PRODUSE MODERNE: Lactate pentru noul stil de viață. Produse specifice care satisfac nevoile consumatorilor ocupați oferindu-le altenative cu un plus de proteine care înlocuiesc mese precum micul dejun sau prânzul.
4. LAPTELE PUR: Alegerea naturală. Laptele stabilește o legătură emoțională cu consumatorii care „tânjesc după simplitate”.
Consumatorii își doresc să consume lapte pentru că este un produs natural şi simplu, dar apreciază și mai mult laptele simplu „organic” sau „fără OMG”.
4.
 
Principalele beneficii de sănătate ale laptelui

•    Laptele şi controlul greutății. Există din ce în ce mai multe dovezi științifice care arată că laptele şi produsele lactate ar putea avea un rol în controlul greutății la orice vârstă, consumul de lapte fiind recomandat pentru pierderea în greutate. Mai mult, calciul şi proteinele din lapte mențin masa musculară şi osoasă. Uniunea Europeană a decis ca laptele să fie servit în școlile din toate statele membre pentru a preveni obezitatea.
•    Laptele şi protecția împotriva bolilor cardiovasculare. În pofida unor mituri vehiculate, nu există dovezi care să demonstreze o asociere între lapte şi bolile cardiovasculare; în anumite cazuri, laptele contribuie la reducerea riscului de boli cardiovasculare, indiferent de conținutul de grăsimi.
•    Laptele şi tensiunea arterială. Produsele lactate cu conținut redus de grăsimi (consumate în aproximativ 3 porții pe zi) fac parte din dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) promovată pentru prevenirea şi tratarea hipertensiunii arteriale.
•    Laptele şi prevenirea diabetului de tip 2. Câteva studii au arătat că laptele şi produsele lactate pot contribui la reducerea riscului de apariție a diabetului de tip 2. Nu este însă clar care sunt nutrienții responsabili, însă calciul, magneziul, proteinele din zer, peptidele bioactive, acizii grași și vitamina K ar putea să joace fiecare un rol, la fel ca și interacțiunile dintre toți acești nutrienți

Cât lapte consumă românii?

Potrivit Euromonitor, consumul de lapte simplu ambalat comercializat este de numai 36 ml/ persoană/ zi, un nivel redus comparativ cu aportul zilnic recomandat.
România continuă să fie pe penultimul loc din Uniunea Europeană, cu un consum de 4,4 ori mai mic decât consumul mediu în Europa de Vest și de 2,4 ori față de cel din Europa de Est. Pe primele locuri ale clasamentului rămân Irlanda (356 ml/ persoană/ zi), Finlanda (338 ml/ persoană/ zi), Spania (242 ml/ persoană/zi), Danemarca (223 ml/ persoană/ zi) și Suedia (227 ml/persoană/zi).
Nutriționiștii recomandă 2-3 porții pe zi de lapte şi produse lactate, cel puțin o porție de lapte de 250 ml/zi.

Pentru mai multe informații, vă rugăm accesați: www.tetrapak.com/dairyindex.


Tetra Pak este liderul mondial în soluţii de procesare, ambalare şi distribuire a produselor alimentare lichide. Lucrând îndeaproape cu clienţii şi furnizorii noştri, oferim produse sigure, inovatoare şi în armonie cu protecţia mediului înconjurător, care satisfac în fiecare zi cerinţele consumatorilor din peste 170 de ţări. Având aproximativ 23.000 de angajaţi în peste 80 de ţări, noi credem în asumarea cu responsabilitate a poziţiei de lider în industria de profil, pentru crearea unei creşteri profitabile în armonie cu protecţia mediului înconjurător şi cu o bună conduită socială. Motto-ul nostru „PROTEJEAZĂ CE E BUN™" reflectă viziunea noastră de a oferi alimente sănătoase şi disponibile oriunde. Mai multe informaţii despre Tetra Pak sunt disponibile pe www.tetrapak.ro.

Tetra Pak și „PROTEJEAZĂ CE E BUN™" sunt mărci care aparțin Grupului Tetra Pak.