Ştim cu toţii că sedentarismul este un duşman de temut al sănătăţii noastre dar şi al siluetei. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, acesta face parte dintre primele 10 cauze de deces din lume. De asemenea, statisticile ne arată că un sfert dintre români sunt obezi din această cauză.
Sedentarismul, fie în faţa micului ecran, fie în faţa calculatorului, duce la dereglări legate de procesul de depozitare a grăsimilor şi zahărului din organism, crescând riscul apariţiei bolilor cardiovasculare, a diabetului, a obezităţii, a osteoporozei, a cancerului de colon. La nivel mondial, aproximativ 2 milioane de decese pe an sunt atribuite inactivităţii fizice, determinând Organizaţia Mondială a Sănătăţii să emită o avertizare asupra sedentarismului.
Din comoditate, mulţi dintre noi preferă să "economisească" timp luând masa în faţa televizorului. De aceea, când vorbim despre obiceiuri alimentare, nu întotdeauna stomacul este cel care hotărăşte când e momentul mesei, precum şi ce şi cât mâncăm. Unul dintre factorii care ne influenţează în luarea acestei decizii este reprezentat de reclamele care sunt "presărate" în programele TV pe care le vizionăm, avertizează specialiştii.
"La cinema, limitaţi-vă să savuraţi acţiunea de pe ecran, nu şi tentaţiile de pe rafturile chioşcului de la intrarea în sală. Acasă, încercaţi să plasaţi televizorul astfel încât să aveţi spaţiu să vă întindeţi sau să faceţi câţiva paşi. Dacă lucraţi la calculator, comunicaţi cu colegii personal, nu prin telefon sau email", recomandă Dr. Luigi Gratton, medic specialist în Programul de analiză a obezităţii ca factor de risc derulat de Centrul pentru Nutriţie Umană din cadrul Universităţii din Los Angeles (UCLA).
În urma unei analize nutriţionale a alimentelor recomandate de reclamele difuzate în 84 de ore de programe TV din primetime şi 12 ore de programe de sâmbătă dimineaţa, cercetătorii au ajuns la concluzia că, pe lângă excesul de zahăr, grăsimi, sare şi colesterol, aceste alimente sunt extrem de sărace în calciu, potasiu, vitamina A, vitamina D şi fibre. "În medie, vizionăm 6 reclame la alimente pe oră, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să mâncăm tot ce vedem. Cu prima ocazie când vedeţi o reclamă TV la un aliment, nu va îndreptaţi spre frigider, ci luaţi o gumă de mestecat, spălaţi-vă pe dinţi sau faceţi câteva mişcări ca să vă dezmorţiţi. Veţi vedea că veţi fi mult mai în formă şi este foarte posibil să hotărâţi să plecaţi din faţa televizorului", sfătuieşte Dr. Luigi Gratton.
Reclamele TV dăunează dietei
Ştim cu toţii că sedentarismul este un duşman de temut al sănătăţii noastre dar şi al siluetei. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, acesta face parte dintre primele 10 cauze de deces din lume. De asemenea, statisticile ne arată că un sfert dintre români sunt obezi din această cauză.