Cumparaturile sunt ca barbatii: prea mult ambalaj strica!
Uita-te in propriul cos de gunoi. Trei sferturi e plin cu ambalaje, nu-i asa? Acasa sau la birou, situatia este aceeasi. Tuturor ni s-a intamplat sa cumparam un obiect cu dimensiuni decente, ambalat in cutii de carton si plastic mai mari decat puteam cuprinde cu bratele! Uneori, pentru a ajunge la micul obiect din cutie, se pare ca singura solutie ar fi un fierastrau sau alt obiect amenintator. Iar apoi trebuie sa trecem prin efortul de a gasi un container in care sa incapa monstrul de carton si plastic, fara a ne simti ca la ora de aerobic.
Mai important decat disconfortul de a trebui sa ne debarasam mereu de aceste ambalaje, este disconfortul pe care acestea il impun mediului inconjurator. Nici nu mai este nevoie sa detaliem cat de daunatoare sunt aceste ambalaje - multe dintre materiale nu se biodegradeaza nici in sute de ani sau, ca in cazul hartiei, biodegradarea cauzeaza eliberarea unor gaze nocive pentru atmosfera.
O solutie care pare mai la indemana, pe termen scurt, este reciclarea. O alta solutie este reducerea la minimum a cantitatii de ambalaje folosite. Problema este ca e dificil sa convingem producatorii sa nu mai foloseasca toate aceste cutii si impachetari voluminoase. Din pacate, cu cat produsele par mai mari, mai stralucitoare si mai complexe, se pare ca se vand mai bine.
Un studiu efectuat in 2009 in Marea Britanie arata nemultumirea oamenilor fata de faptul ca eforturile lor sunt impiedicate de indiferenta supermarketurilor. “Desi cumparatorii ar vrea sa aiba un comportament ecologic, in supermarket nucile de cocos continua sa fie vandute in plasa, fara ca acest lucru sa fie catusi de putin necesar. Familiile s-au saturat sa care ambalaje de la supermarket pana acasa”, spun realizatorii studiului.
Un exemplu pozitiv: un lant de fast food din Statele Unite a reproiectat ambalajul hamburgerilor pe care ii vindea, reducand cu 20% cantitatea de de carton folosita, fara a miscora continutul cutiei. Rezultatul a fost uimitor: numarul de camioane pe care le folosea compania a scazut cu 500 pe an!
De asemenea, o initiativa la fel de laudabila si cu efecte la fel de remarcabile a fost aceea a unor producatori de detergenti lichizi, tot din Statele Unite, care au dublat concentratia de detergent, reducand astfel la jumatate dimensiunile sticlelor in care imbuteliau produsul.
Se vede astfel ca solutiile sunt diverse si la indemana oricui. Ce putem face noi, ca si consumatori? Un alt studiu a aratat ca o familie din Marea Britanie strange, intr-o singura luna, 50 de kilograme de ambalaj. Pentru a evita sa ajungem la aceasta cantitate, trebuie sa evitam produsele ambalate excesiv (de exemplu, cerealele ambalate intr-o punga de plastic si intr-o cutie de carton, pe deasupra) si SA RECICLAM, pe cat posibil, muntii de ambalaje pe care ii strangem acasa sau la serviciu.