Rolul jucariilor

Unii pedagogi propun clasificarea jucariilor in trei categorii, tinand seama de principiul influentarii instructiv-educative a copiilor prinjucarie.

Unii pedagogi propun clasificarea jucariilor in trei categorii, tinand seama de principiul influentarii instructiv-educative a copiilor prin jucarie.

Aceste categorii ar fi:
Jucarii gata confectionate, in special jucariile cu mecanisme, cum ar fi: automobile, tractoare, tramvaie, locomotive, avioane, vapoare.
Jucarii semiconfectionate: materiale de constructii, modele demontabile, puzzle.
Diferite materiale de joc: nisip, carton, lemn, sarma, etc.

Daca se are in vedere principiul dezvoltarii copiilor, precum si sarcinile didactice care se realizeaza prin jucarii, jucariile pot fi clasificate in sase tipuri:

  • Jucariile cu subiect sunt acelea care reprezinta imagini: papusa, obiecte de uz casnic, de tehnica, animale.
    Gandirea copilului fiind intuitiv-imaginativa, jucariile cu subiect corespund cel mai bine scopului de a-i stimula interesul, afectivitatea si de a-l ajuta sa cunoasca realitatea;
  • Jucarii motrice-sportive, din care fac parte: mingea, cercul, roata, popicele, corzile, trotineta. Acestea exerseaza miscarile, contribuind la dezvoltarea fizica a copiilor;
  • Jucariile de constructie si materiale de constructii: cuburi, cilindri, prisme, romburi, semicercuri. Aceste jucarii dezvolta reprezentarile spatiale, gandirea tehnica, constructiva, capacitatile creatoare ale copilului;
  • Jucarii didactice: globuri colorate, piramide, mozaic, betisoare, loto, jetoane, cifre, alfabet, care ajuta copilul sa se familiarizeze cu cerintele impuse de acestea (culorile, formele, multimi, imagini, etc).
    Cu jucariile didactice se exerseaza si dezvolta procesele de cunoastere ale copilului: perceptia, memoria, gandirea, imaginatia, limbajul;
  • Jucariile distractive sunt menite sa-l amuze pe copil, sa trezeasca buna dispozitie, rasul si veselia (personaje din povesti, siluete, etc.);
  • Jucarii confectionate de copii, care prezinta o deosebita importanta educativa, apropiindu-l pe copil mai mult de viata, dezvoltandu-i imaginatia creatoare si spiritul de inventivitate.

In legatura cu atitudinea copiilor fata de jucarii, sarcina adultului este sa-i obisnuiasca sa le aseze in ordine dupa ce s-au jucat, iar in timpul jocului sa le foloseasca cu atentie.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod