In alegerea jucariilor, adultul trebuie sa tina seama de particularitatile
de varsta ale copilului, respectiv de nivelul lui de dezvoltare. Dupa
cum jucaria influenteaza in mare masura continutul jocului si modul lui
de realizare, se poate spune ca jucariile constituie mijloace specifice
de organizare a activitatii de joc a copilului.
Tocmai de aceea, in alegerea acestor mijloace, adultul trebuie sa
urmareasca, pe de o parte, dezvoltarea subiectului jocului, iar pe
de alta parte satisfacerea necesitatii copilului de a construi, de a
"experimenta", de a cunoaste realitatea inconjuratoare. Calauzindu-se
dupa aceste doua principii in alegerea jucariilor, adultul va trata
diferentiat grupele de varsta ale copilului.
Copiilor din grupele mici (3-4 ani) este necesar, inainte de toate, sa
li se asigure jucarii care contribuie la dezvoltarea miscarilor. Nu este
nevoie de o varietate prea mare de jucarii, deoarece subiectul jocului
la aceasta varsta este simplu si relativ limitat. In schimb, este nevoie
sa li se puna copiilor la dispozitie cat mai multe exemplare de acelasi
fel de jucarie. Criteriul general in alegerea lor va fi acela de a oferi
copiilor posibilitatea sa le manuiasca, sa actioneze cu ele. Exemplu:
animale-jucarii, mijloace de transport, papusi, etc.
Copiilor din grupa mijlocie (4-5 ani) li se vor oferi, in general,
aceleasi jucarii, ca si celor din grupele mici, cu deosebirea
ca materialele vor fi mai variate, deoarece subiectul jocului se
complica. Acum copiii isi reprezinta "garajul", "menajeria", "bucataria";
de aceea adultul alege jucariile astfel incat sa-i ajute pe copii la
dezvoltarea subiectului, la realizarea intentiei lor creatoare.
Copiilor din grupa mare (5-6 ani) trebuie sa li se dea nu numai jucarii
cat mai variate, dar si mijloace potrivite pentru confectionarea lor:
scandurele, ciocanase, cuie, foarfece, bucati de stofa, sticlute, jocuri
"mecano", puzzle, etc.
In stransa legatura cu alegerea jucariilor, este necesar ca adultul sa
asigure copiilor costume potrivite pentru interpretarea diferitelor
roluri. Copilul isi satisface, intr-o oarecare masura aceasta
nevoie atunci cand imbraca papusile, potrivit cu rolurile pe care le
reprezinta. Aceasta cerinta a copilului trebuie sa fie satisfacuta cu
atat mai mult, cand este vorba de rolurile pe care le indeplineste el
insusi. Exemplu: costum de medic, bucatar, pompier, politist, etc. Deci,
sarcina adultului este sa asigure copilului varietatea de jucarii si
accesorii care sa-i satisfaca cerintele si trebuintele in functie de
particularitatile de varsta si nivelul sau de dezvoltare.
© Copyright:
Jucariile si varsta copiilor
In alegerea jucariilor, adultul trebuie sa tina seama de particularitatile de varsta ale copilului, respectiv de nivelul lui de dezvoltare. Dupacum jucaria influenteaza...
Posteaza comentariu