Copilul tau are deja 2 ani si inca nu vorbeste. Pronunta cateva cuvinte simple, dar, in comparatie cu alti copii de varsta lui, ti se pare ca a ramas in urma.
Speri ca va progresa cat mai curand si amani vizita la psiholog sau la un specialist logoped. Atitudinea ta este una oscilanta: ai atat momente de grija si frustrare, cat si perioade in care te gandesti ca fiecare copil are propriul sau ritm de dezvoltare...
Aceste reactii sunt foarte raspandite in cazul parintilor ai caror copii manifesta intarziere in dezvoltarea vorbirii. Uneori, problema se rezolva de la sine, dar cateodata se impune acordarea asistentei de specialitate. De aceea, este esential sa stii ce anume se incadreaza in sfera normalului si ce nu.
Pana la varsta de un an
In primele 12 luni de viata, copiii trebuie observati cu atentie pentru a se stabili daca isi exprima verbal trairile, sentimentele si starea fizica. Micutul ar trebui sa-si dezvolte un vocabular propriu, sa gangureasca si sa bolboroseasca - atat in prezenta celor din jur, cat si singur, in patut, de exemplu.
In jurul de varstei de 9 luni, incepe sa emita sunete articulate si sa spuna "mama", "tata", "baba" sau "papa" (chiar daca nu are, deocamdata, capacitatea de a intelege exact ce desemneaza acesti termeni).
De asemenea, trebuie sa fie atent la sunete si zgomote. Copiii care au o privire intensa, dar nu reactioneaza la stimuli sonori, ar putea suferi de hipoacuzie.Intre 12-15 luni
Acum, micutul ar trebui sa se poata exprima mai clar si mai inteligibil. De asemenea, este momentul cand incepe sa pronunte si alte cuvinte. De obicei, primele sunt substantivele (precum "coca", "minge"). De asemenea, ar trebui sa fie in masura sa inteleaga si sa execute anumite comenzi simple ("Te rog, da-mi jucaria").
Intre 18-24 luni
Pana la varsta de un an si jumatate, vocabularul micutului ar trebui sa includa aproximativ 20 de cuvinte pe care le spune corect si alte aproximativ 50 pe care inca nu le poate pronunta cu exactitate, dar sunt inteligibile. La doi ani, are capacitatea de a combina cuvintele in asocieri simple ("Copilul plange", "tata e mare").
Intre doi si trei ani
De obicei, la aceasta varsta are loc o "explozie" in ceea ce priveste comunicativitatea si dezvoltarea vocabularului. Cel mic incepe sa faca propozitii simple si capacitatea lui de intelegere este in crestere (ar trebui sa execute o cerere precum "Pune jucaria pe masa"). DE asemenea, invata sa diferentieze culorile.
Care sunt semnele care indica o posibila problema?
Poate ca nu ai motive reale de ingrijorare, insa iata cateva aspecte pe care trebuie sa le iei in considerare daca observi ca micutul tau nu evolueaza corespunzator varstei.
pana la varsta de un an, nu comunica gestual (nu arata cu degetul, de pilda)
are deja un an si cateva luni, dar prefera sa comunice prin gesturi si nu poate imita sunete.
Daca micutul tau a implinit 2 ani si observi una sau mai multe din urmatoarele simptome, adreseaza-te unui medic.
imita sunete, repeta cuvinte, dar nu vorbeste din proprie initiativa
nu poate executa comenzi simple
vorbeste rar, cu pauze mari si are un timbru ciudat (aspru sau nazal)
Care sunt cauzele intarzierii in dezvoltarea vorbirii?
Exista o varietate de motive care pot avea drept consecinta aceasta problema, dar problemele fizice nu se numara decat rareori printre acestea. Malformatiile limbii sau a cerului gurii nu au decat ocazional ca urmare intarzierea vorbirii si dificultati de exprimare.
In unele cazuri, problema ar putea fi la nivel cerebral (zona creierului "responsabila" cu emiterea, captarea si procesarea sunetelor este subdezvoltata). In acest caz, copilul nu-si poate folosi corect limba si buzele pentru a comunica. De asemenea, dificultatile de vorbire ar putea indica o subdezvoltare generala a copilului.
De cele mai multe ori, problemele de vorbire sunt asociate cu cele de auz - iata de ce, daca observi ca micutul nu comunica asa cum ar fi normal, este indicat sa te prezinti cu el la un medic ORL-ist pentru a te edifica. Un copil care nu aude bine nu va putea sa inteleaga, sa imite si in final sa comunice firesc.
Ce pot face parintii in aceasta situatie?
Asemenea multor alte aspecte, dezvoltarea vorbirii este efectul atat a insusirilor naturale, cat si a educatiei. De aceea, este foarte important sa-l stimulezi in permanenta. Spune-i povesti, vorbeste cu el cat mai mult (chiar daca nu intelege ce spui, aude sunete si le proceseaza), canta-i si incurajeaza-l sa imite gesturi si sunete.
Citeste-i, incepand de la varsta de 6 luni. Nu e nevoie sa termini cartea, dar e important sa-ti auda vocea si, pe masura ce creste, arata-i poze si identificati-le impreuna. Sunt preferabile, acum, cartile cu povesti despre animale, pe care micutul va invata sa le imite. De asemenea, sunt utile asa numitele carti "in relief", pentru ca cel mic sa poata atinge diverse poze.
Foloseste orice prilej pentru a-i vorbi. De exemplu, povesteste-i cum se face prajitura pe care tocmai o prepari. Spune-i ce ai cumparat de la piata. Pune-i intrebari si incurajeaza-l sa-ti raspunda (chiar daca raspunsul lui nu va fi decat un gangurit...)
Indiferent de varsta copilului, identificarea la timp a problemelor de vorbire este esentiala pentru demersurile de recuperare. In timp, cu tratamentul potrivit, cel mic va comunica din ce in ce mai bine.
Comentarii (14)
Centrul de zi al Asociatiei Spontania are ca obiectiv pregatirea si sustinerea copilului cu nevoi speciale in dezvoltarea abilitatilor de comunicare, relationare, autoservire,sociale, intr-un mod adecvat nevoilor sale. Suntem atenti ca, in cadrul centrului nostru, copilul sa gaseasca un mediu confortabil, prietenos si vesel. Din acest motiv punem accent pe dezvoltarea abilitatilor prin joaca si activitati pe placul copilului. Serviciile in cadrul centrului sunt: 1. Informare Asociatia noastra este deseori contactata de parintii ingrijorati ce tocmai au identificat diagnosticul copilului. In drumul lor spre recuperarea copilului, parintii au nevoie de sprijin, de informatii cu privire la diagnostic, serviciile si resursele disponibile,de idei pentru imbunatatirea comunicarii. Psihologii nostri vin in intampinarea parintilor raspunzandu-le la intrebari si punand la dispozitie, in sistem de biblioteca, cartile si articolele cu referinta la problemele intampinate de ei. 2. Vizite la domiciliu Echipa noastra face vizite la domiciliul beneficiarilor pentru o mai buna comunicare, in vederea rezolvarii problemelor intampinate acasa 2. Evaluare psihologica Stabileste nivelul de dezvoltare al copilului si reprezinta punctul de plecare in stabilirea planului personalizat de interventie 3. Interventie in cadrul centrului Sesiuni de terapie ABA 1:1 ce pune accentul pe optimizarea abilitatilor pilot a fiecarui copil pentru a putea invata independent Terapie ocupationala Artterapie (sedinte individuale si in grupuri) Terapie logopedica Grupuri de socializare Grupuri de suport pentru parinti De asemenea, Asociatia Spontania, colecteaza hainute si rechizite pentru copiii defavorizati social pentru a preveni abandonul scolar. Pentru mai multe detalii scrieti-ne pe contact@spontania.ro sau vizitati pagina noastra de web : www.spontania.ro
buna ziua .am si eu o fetita de 3ani si 3luni si nu prea vorbeste doar f putin(mama tata apa papa nani bobo uc adica sus caca piu adica pisu etc) ea este foarte activa intelege absolut tot, ne ajuta la treburile casei executa absolut orice comanda i-ai da ,am facut si cateva sedinte la logoped si si-a insusit cateva cuvinte.Va rog foarte mult daca ati avut aceste probleme sa ma sfatuiti si pe mine ce asi putea face .VA MULTUMESC ATICIPAT
Lucrez ca supraveghetor la o gradinita si avem un copil care are 3 ani insa comunica foarte greu doar prin semne, spune doar cateva cuvinte, mama, tata.In momentul cand mama lui pleaca plange foarte mult si nu doreste sa faca nimic impreuna cu ceilalti copii.Cum am putea sa il ajutam pe acest copil sa se integreze in colectivu clasei si cum sa il ajutam sa vorbeasca
buna seara Am 3 copii unul de 9 altul de 6 si altul de 2 ani si 2 luni ,cel mic a fost diagnosticat cu autism.spune numai tata si daca doreste citeodata mai spune cite un cuvint.Am reusit sa-l fac sa se uite mai mult timp in ochii mei.evolueaza aproape ca un copil normal invata din ceea ce-l invat eu aratindu-i ,nu mai arunca ce gaseste pe masa cum facea inainte dar problema este cu vorbitul si cind il strig nu raspunde.Merge de la un an la cresa ,educatoarea mi-a zis ca a mai progresat in comparatie cu anul trecut,nu se joaca decit cu fratii lui sau cu ceilalti copii mai mari care se apropie ei de el.adica nu se joaca cu copii de virsta lui.nu stiu ce sa fac.as dori un sfat.multumesc
buna ziua, as dori tare mult sa citesc si parerile altor parinti legat de cazul meu - am un baietel de un an si 9 luni care la aceasta varsta nu spune decat ba-ba, pu-pune, ia, ba- insemnand bec, imita motorul masinii,uo-alo la telefon, spunea si mama dar de ceva timp nu l-am mai auzit, raspunde cand il strig insa uneori fiind concentrat la ceva imi rasp cu intarziere,raspunde la comenzi dar nu intotdeauna, este un copil receptiv insa uneori am impresia ca nu intelege ce ii spun.....si mai mai mult vad ca nu incearca sa ma imite cand ii vorbesc eu sau alte persoane....in schimb gestual imita.sfatuitima ce sa fac? sunt ingrijorata
fugi la psihiatru infantil cu el ptr o evaluare corecta.nu mai stai ca poate fi adhd sau autism si e varsta buna ptr terapie.nu te speria sunt in aceeasi situatie,mai ales dak nu raspunde cand il strigi sau nu se uita in ochii tai atunci cand ii vb.alte simptome le gasesti pe autism.ro.sanatate.
am si eu un baietel de 2.6 luni si nu vorbeste.cand vrea ceva tipa pana ghicesc ce vrea.nu stiu ce sa mai fac.medicul a zis ca e mai puturos in comparatie cu cel mare care la varsta de 1.2 luni vorbea in propozitie de doua cuvinte.nu stiu ce sa mai fac cu el.tipa continuu si nu are rabdare sa invete sa vorbeasca.cand vreau sa-i zic ceva sau o poezie i-mi pune mana la gura.daca ai iau palmutele sa bata din ele le inchide in pumn si nu mai vrea sa faca bravo de exemplu.ma ingrijoreaza dar mai astept sa vedem ce se va intampla.nu zice mama sau tata doar tipa cand nui convine ceva sau cand vrea ceva.daca stiti ceva sau un sfat al astept cu placere.
Am un nepotel care in 14 aprilie 2011 a facut 3 ani.S-a nascut la 36 de saptamani cu o .greutate de 3kg 100.A fost parca totdeauna putin mai incet din punct de vedere motor(a mers in picioare aproape la 1 an si 2 luni)Am uitat sa va spun ca traieste in SUA si ca vorbeste f.greoi-mama vorbeste romaneste, tata portugheza parintii intre ei comunica in engleza si fireste la gradinita in engleza, saracutul le intelege pe toate dar le combina si mai nou incearca sa vorbeasca in engleza dar cu multe greseli, greu de inteles de catre straini.Se pare ca are si un oarecare dificit de atentie si inca nu foloseste olita decat f, putin.La 2 ani cand mama a observat ca limbajul intarzie sa sedezvolte i-a facut mai multe teste de inteligenta pe care le-a rezolvat dar s-a spus si atunci ca limbajul este sarac dar ca se mai poate astepta.Acum medicul la de familie la consultul de 3 ani i-a spus mamei ca e putin ingrijorat din cauza vorbirii.Sunt ingrijorata sa fie vorba de autism sau altceva.M-as bucura daca as primi un raspuns.va multumesc
Cautati sa oferiti cat mai multa afectiune copilui vostru, vorbiti in permanenta cu el, exact asa cum scrie in articol, povesti-ti-i copilului vostru vrute si nevrute, mangaiati-l in permanenta, gadila-ti-l, face-ti-l sa rada, am in jurul meu multe mamici cu copii mici si fara sa vreau am observat asta: mamicile mai putin expresive in gesturi, cele care nu sunt atat de vorbarete cu copilul, au copii mult mai lenesi in a vorbi, decat cele care se "maimutaresc" toata ziua cu copilul lor.
Buna ziua!Am un baietel de 2 ani care vorbeste foarte putin (mama,tata,nana,papa,mami,tati,nani ,date,gata,asta,hopa,coco)acesta este limbajul lui executa comenzile cerute dar nu vrea sa repete noi cuvinte ar tb sa ma adresez unui medic specialist(psiholog sau logoped)mentionez ca medicul de familie mi-a zis ca e dezv.normal si ca vb suficient pt varsta lui.Multumesc
Buna ziua ! ma numesc Viorica. baiatul meu are 3 ani si 10 luni .pina la varsta asta pronunta doar cateva cuvinte de ex : daca al intreb ceva raspunde (da} haide ,ma ,.Cateodata cand strig la el nu ami raspunde in schimb daca ai spun sa faca cv face dar nu mereu de aceea imi ac griji am fost la psiholog ,logoped .neurolog ,si miau spus ca are intarziere de vorbire ,dar eu tot imi fac griji .Astept raspunsul dumneavoastra !Va multumesc
Buna ziua!Bogdan ma numesc. Baiatul meu are 1 an si 7 luni.Pana la aceasta varsta nu pronunta decat" Mama" si anumite sunete distingtive ale:cainelui,pisicii,trenului,masinii,etc.Cerintele lui legate de anumite produse cum ar fii apa masina si alte obiecte din casa sunt semnalate prin aratarea cu degetul si un anumit sunet al cerintei.Nustiu daca va ajuta cu ceva dar baiatul meu a suferit"5 06 2008" o interventie chirurgicala cardiaca in TG.Mures la varsta de 8 luni"Tetralogie Fallot".Operatia a decurs cu succes.Dar din spusele doctorului"Suciu"copilul din cauza boli este cu o mica intarziere de dezvoltare
Buna ziua! Am si eu o fetita de 2 ani care nu scoate decat 4-5 cuvinte,nu-si foloseste limba corespunzator incercarea ei e a imita adultul se reduce de fiecare data la aceeasi bolboroseala (intocmai ca a unui curcan).De cealalta parte este foarte receptiva dar....nu poate pronunta.... Cum as putea s-o ajut? Multumesc!
buna ziua. am si eu o vecina care, are o nepotica de 3 ani si 3 luni care nu vorbeste dar nici nu raspunde la nici un fel de comanda. se uita la televizor si danseaza in fata lui, dar daca esti in spatele ei si o strigi pe nume nu reactioneaza in nici un fel. are si niste parinti care dupa parerea lor copilul nu are nimic si ca isi va reveni dar eu sincer cred ca este o problema si impreuna cu bunica copiluli incercam sa o ajutam cum putem. in speranta ca imi veti da un raspuns va multumesc din suflet .
Posteaza comentariu