6. Fixati obiective concrete si pertinente
Reusita scolara face parte dintr-un "contract" incheiat intre copil si parintii lui, care trebuie sa dirijeze - cu tact si intelepciune - obiectivele precise si accesibile. Parintii trebuie sa stabileasca durata temelor si un plan de redactare a unei compuneri, care trebuie discutat cu micul scolar, inainte ca acesta sa se apuce sa redacteze, efectiv, textul. Cu alte cuvinte, un control lejer, dar continuu. In felul acesta, vei putea aprecia exact daca nota primita la limba romana este cea maxima pe care o poate lua copilul tau sau tinta pentru urmatoarea nota este cu doua puncte mai mare.
7. Explica-i rostul studiului
Pentru a-l motiva pe micut, pentru a-l responsabiliza, copilul trebuie sa inteleaga faptul ca munca lui este in folosul lui. Nu invata pentru mama si tata si nici pentru jucariile primite in dar de la bunici. Mizeaza pe ceea ce vrea sa devina. "Vrei sa ajungi veterinar? Biologia si chimia sunt esentiale!" sau "Vrei sa ajungi un mare reporter? Studiul limbii, cititul si scrisul sunt esentiale!" - toate acestea sunt tot atatea cai pe care poti merge. Copiii adora sa obtina rezultate imediate in urma muncii lor. Aceste promisiuni pentru viitor pot fi un fel de stimulente. Ofera-i satisfactii imediate, implicandu-l in discutii in care sa isi poata etala cunostintele.
8. Ofera-i cadrul propice studiului
Biroul, coltul lui pentru lectii si studiu trebuie sa fie agreabil. Nu colorat inutil, mai degraba sobru. Permite-i o oarecare autonomie, dar supravegheaza-l cu discretie, sa nu isi risipeasca timpul degeaba. Este cea mai mare problema.
Nu ii umbla in lucruri. Totusi, daca o faci, fii discreta! Ai incredere in micul scolar si cere-i sa te solicite doar atunci cand nu se descurca. Nu te transforma in profesorul lui particular.
9. Cum il ajuti?
Nu te alarma la prima nota proasta. Nu il certa. Discutati si descoperiti impreuna unde este problema. Ia cateva lectii in urma si parcurgeti-le impreuna. Materia cu probleme nu trebuie sa-i devina antipatica. Nu il demobiliza. Nu dramatiza. Poate ca micutul chiar este un antitalent la matematica, dar compenseaza prin pasiunea pentru geografie si chimie. Poate anul viitor va intelege mai bine matematica. Perseverenta, incredere si colaborare.
10. Stimuleaza-i increderea in propriile forte
Daca isi face temele singur, va capata incredere si va deveni responsabil. Scopul tau este ca, mai devreme sau mai tarziu, lectiile sa devina "serviciul lui", nu jumatate de norma pentru parinti. Ajuta-l abia atunci cand nu se descurca, nu atunci cand, dornic sa termine mai repede, va cere ajutor chiar daca nu are nevoie. Nu-i face tu lectiile. Evita comentariile de genul: "Nu intelegi nimic, nu poti face mai bine de atat". Poti incerca varianta: "Poti mai mult, ai inteles pe jumatate", totul avand drept scop intarirea increderii in propriile forte.
Respecta cateva reguli:
- scoala are prioritate, inainte de orice altceva;
- computerul nu trebuie sa stea pe biroul scolarului de varste mici;
- orele dedicate studiului sunt exclusiv destinate studiului si sunt respectate, chiar daca micutul a terminat temele in jumatate de timp; in restul timpului, va citi sau va rasfoi o carte;
- stimuleaza-l prin orice mijloace sa citeasca.
Posteaza comentariu