Un numar impresionant de tipuri ceramice iau nastere in aceste conditii: portelanuri precum delicatele "Ding", de o incantatoare simplitate, vasele "Jun", cu efectele bogate ale glazurii lor de culoarea lavandei cu stropituri purpurii, "Qingbai", cu ornamente bleu-vert, incizate sau in relief, pe un fond alb translucid, "Ru", cel mai rar si mai valoros grup de celadonuri, produs exclusiv pentru uzul curtii imperiale timp de numai doua decenii, "Guan", cu glazura sa gri-verzuie, brazdata de crapaturi pentru a imita jadul, Cizhou, faianta de uz general cu ornamente pictate in brun inchis, negru, rosu sau verde, precum si faimoasele boluri Jian pentru ceai, de culoare brun inchis, cu glazura lor lucioasa de tip Tianmu ("temmoku", in japoneza).
Dupa o scurta dominatie mongola, cand o noua dinastie chineza, Ming (1368-1644), urca pe tronul imperial, idealurile austere ale epocii Song sunt inlocuite de suprematia culorii si a ornamentului, iar procesul de fabricare a portelanului alb de inalta calitate este atent controlat in toate detaliile sale.
Apar si noi tehnici de decorare, ca spre exemplu "An hua", cu motive usor incizate sau pictate in pasta alba si acoperite cu glazura transparenta, ce deveneau vizibile doar in anumite conditii de iluminare, sau "Fahua", constand in inchiderea glazurilor colorate in suprafete cu margini in relief, asemanatoare ca efect cloisonne-ului din orfevrarie.
Faima portelanurilor Ming se datoreaza insa vaselor albe, purtand, in general, motive florale si dragoni, pictate cu albastru de cobalt in pasta si laviu, inainte de glazurare si ardere. In secolul XVI, albastrul folosit incepe sa bata in violet, figura umana e redata intr-o interpretare mai libera, asezata chiar in peisaje, iar subiectele reprezentate sunt mai putin formale.
Foarte populara este, in secolul XV, pictura pe vase in emailuri colorate, aplicate peste glazura deja arsa si rearse la temperaturi joase. O gama destul de larga de culori sunt disponibile (turcoaz, verde-mar, galben, rosu, violet, albastru si negru), pentru a face posibila aparitia a doua stiluri diferite: "doucai" (culori contrastante intinse in laviuri pe un desen albastru executat sub glazura) si "woucai" (cinci culori aplicate in straturi groase pe desene in rosu inchis sau negru).
Functionarea fabricii imperiale de la Jingdezehu este serios afectata de epuizarea depozitelor de caolin si de criza altor materiale dupa caderea dinastiei Ming, productia sa scazand mult cantitativ si calitativ.
Din fericire, si urmatoarea dinastie, Qing (1644-1911), este interesata in sustinerea industriei ceramice, astfel ca fabrica este redeschisa in 1677, restabilindu-se, pentru cateva sute de ani, inaltele standarde de calitate anterioare.
Noii conducatori vor pune insa mai mult accentul pe virtuozitatea tehnica decat pe inventivitatea artistica, iar comertul intens cu Compania Olandeza a Indiilor de Est a determinat adaptarea produselor pentru export la gusturile europene. Se adopta astfel forme noi (solnite, sosiere, cesti de ceai sau de cafea), iar decorul devine supraincarcat.
Iata si cateva grupuri de produse mai interesante din aceasta perioada. Familiile de emailuri colorate, utilizand preponderent nuante ale aceleiasi culori si denumite in consecinta (de exemplu "famille verte"), produse in vremea lui Kangxi, redau motive naturale (flori, fructe, peisaje), cu aceeasi finete ca picturile pe matase.
Sub domnia lui Qianlong, lutul si glazura sunt folosite pentru a imita diverse alte materiale (coaja de ou, bambusul, bronzul, jadul), in acelasi timp fabricandu-se si 3 tipuri noi de ceramica, masiv exportate in Europa: "Swatow", vesela de uz cotidian dintr-un amestec cu roca feldspatica nu foarte bine preparat, cu suprafete rugoase si ornamente vesele, pline de viata, colorate in rosu, negru, verde si turcoaz, "Yixing", vase lucrate la roata sau prin presarea in mulaje, dintr-un lut brun-roscat de buna calitate, neglazurate, si "Dehua", portelan ars la temperaturi joase, translucid, cunoscut si ca "blanc de Chine", din care se modelau vase cu dragoni in relief minutios redat si statuete ale zeitei budiste a milei, Guanyin.
Dupa acest imparat, desi se continua pana astazi producerea unui portelan de inalta calitate, in ceramica chineza nu se mai inregistreaza inovatii semnificative, decorurile devenind repetitive si exagerat de intricate.
1. Ceramica Gansu pictata cu motive geometrice in pigment negru si rosu. Neolitic;
2. Urna funerara cu decor in relief policrom, imitand vasele din lac cu incrustatii. Perioada primelor dinastii;
3. Figurine ecvestre din teracota reprezentand muzicieni, realizate din parti mulate independent si lipite impreuna. Dinastia Tang;
4. Vas tip Cizhou cu motive florale (bujori), incizate si pictate in alb-negru. Dinastia Song;
5. Portelan Qingbai cu flori de lotus in relief, pe fundal alb "pieptanat". Dinastia Song;
6. Vase de portelan alb pictate cu albastru de cobalt sub glazura. Dinastia mongola Yuan;
7. Decor de tip fahua cu valuri, flori de lotus si insecte, pe un vas meiping. Dinastia Ming;
8. Vas hexagonal pictat cu albastru sub glazura si emailuri colorate peste aceasta. Dinastia Ming;
9. Vaza pictata cu flori, fructe si insecte in stilul "famille verte" din vremea imparatului Kangxi. Dinastia manciuriana Qin;
10. Guanyin, statueta din portelan Dehua, realizata prin presare in mulaj si modelare a detaliilor. Dinastia manciuriana Qin;
11. Ceainic din faianta brun-roscata de tip Yixing. Dinastia manciuriana Qin.
Comentarii (1)
cand a fost descoperita ceramia in egipt
Posteaza comentariu