Realitatea este insa ca, a lucra in echipa, nu este chiar atat de simplu. Aparent, e ceva banal, dar foarte multe lucruri ar putea sa nu mearga bine, iar consecintele ar putea fi serioase. Si nu este vorba intotdeauna de faptul ca membrii echipei nu s-ar arata cooperanti, ci ar putea fi, de exemplu, clasica "nepotrivire de caracter". Sau o sarcina care suprasolicita pe toata lumea la maximum, sau o falsa conceptie despre ce ar putea insemna autoritatea intre membrii echipei ori depasirea atributiilor. Sa vedem care ar fi cele mai grave situatii care pot aparea si cum ar putea fi acestea contracarate...
Liderul echipei este "veriga slaba"
Ideal ar fi ca liderul sa fie acea persoana ale carei idei sunt cele mai bune si care detine si aptitudini comunicationale, astfel incat sa-si impuna punctul de vedere fara a face neaparat uz de postura de conducator si sa-i orienteze si pe ceilalti membri in directia optima.
Cu toate acestea, de foarte putine ori se intampla astfel si, atunci, unii dintre membrii echipei se simt datori sa preia initiativa. Dar cum ar fi privit acest lucru? Nu cumva ar putea fi considerat un act de insubordonare? Nu, atat timp cat este o decizie comuna si cel ales nu incearca sa-l submineze pe liderul in drept.
De fapt (pentru ca tot vorbim de riscul invinuirilor de insubordonare), daca liderul nu este in masura sa-si indeplineasca sarcinile si sa se impuna, membrii echipei au nu numai dreptul, ci si obligatia de a interveni si a solutiona problema respectiva. Nu ezita sa le propui acest lucru celorlalti, conditia fiind sa fii in masura sa rezolvi problema respectiva si sa ai incredere in fortele tale.
Conflictele personale afecteaza randamentul
Mai devreme sau mai tarziu se va intampla acest lucru, este inevitabil intr-o comunitate. In special atunci cand este vorba despre un grup relativ restrans de persoane, care petrec trei sferturi din zi impreuna si care, uneori, ajung in situatii tensionate (un deadline presant sau un client imposibil de multumit, spre exemplu).
Aceasta reprezinta o provocare pentru oricine si un adevarat test. Daca ti se intampla, gandeste-te ca ecuatia, ca sa spunem asa, este simpla: esti sau nu in masura sa faci distinctia intre aspectele personale si cele profesionale? Mai ales in mediul de la serviciu trebuie sa combati ideile, nu persoana.
In aceasta situatie, nu prea ai de ales. Fie dai dovada de maturitate si obiectivitate, ignorand problemele personale, ori te autotoexcluzi din echipa inainte sa ti se ceara acest lucru in mod expres sau, pe fondul tensiunilor create, sa faci vreo greseala care sa te coste scump.
Unii duc greul...
... Si altii, "la placinte inainte", cum e o vorba. Analog situatiilor de mai sus, si acest lucru se intampla foarte des. Unii dintre membrii echipei prefera sa stea in spate si sa apara in prim-plan numai in momentele de glorie ale intregii echipe. Daca ai remarcat acest lucru la unii dintre colegii tai, nu incerca sa actionezi de una singura (contravine spiritului de echipa, si-apoi, nu este bine sa te evidentiezi in asemenea actiuni). Cel mai bine este sa-i convoci pe ceilalti colegi la o discutie si, daca este cazul, sa ajungeti impreuna la concluzia ca este momentul sa aveti o discutie cu superiorul vostru direct.
Dorinta de afirmare cu orice pret
Daca vrei, se poate face o comparatie cu orice sport de echipa. Din moment ce toti jucatorii stiu ca este greu sa se evidentieze, fiecare incearca sa dea tot ceea ce are mai bun si se straduieste sa se remarce. Acelasi lucru se intampla, de regula, in orice echipa si nu este nici o problema, atat timp cat munca intregii echipe este recunoscuta, si nu umbrita sau subminata. In cazul in care observi ca rezultatele celorlalti sunt puse pe un plan secundar, numai din dorinta de a iesi in evidenta, este momentul sa intervii.
In final, nu uita ca, oricat de incordata ar fi atmosfera in unele momente, pana la noi ordine, sunteti de aceeasi parte a baricadei. Iar acest lucru ar trebui sa constituie, pentru fiecare membru al echipei, o motivatie puternica.
Comentarii (1)
articol bun,cuprinzator. am avut onorea sa lucrez la telecom galati.Director NICA DAN,care apoi a fost ministru telecomunicatןii metoda lui era una care FACEA CA SALARIATII SA SE PRETUIASCA INTRE EI. PRIMEAI LUCRAREA SI ORA DE PREDARE Intervalul de timp era scurt si asta facea sa masori de zece ori si sa croiesti o data. salariatii nu faceau tupeu ptr. ca nu stiau cind sunt cuplati de director intr-o colaborare. ii placeau raspunsurile scrise,scurte si precise . a fost o perioada scurta dar dinamica. apoi a venit director o femeie .belea.pile.pase in doi cu schimb de locuri. munceam pe brinci si semnau toti,dar in timpul lucrului ,se eschivau.simplu nu aveau nici bun simt ,erau amici de-ai directoarei. a fost greu . nu-mi place sa-mi amintesc de astfel de oameni
Posteaza comentariu