Tinand cont de actualul context economic, in mod sigur acum nu este momentul propice pentru o aventura precum demararea unei afaceri pe cont propriu. Dar nimeni nu si-ar propune un demers de kamikaze, iar concretizarea unei asemenea idei necesita timp, resurse, o perioada (nedeterminata) de reflectie si studiu al pietei si diferitelor variante. Asa incat, daca perspectiva te ispiteste, nu este prea devreme sa incepi sa te familiarizezi in legatura cu ceea ce presupune o actiune de acest gen.
"O calatorie de o mie de mile incepe cu primul pas.", spune un vechi proverb chinez. In cazul de fata, acest prim pas consta in decizia care se poate dovedi cea mai importanta, de natura sa determine succesul sau esecul: in ce domeniu te vei lansa? Andreea Dumitrache, PR specialist Petrom, considera ca ar trebui sa actionezi intr-o directie care are legatura cu profesia ta sau, cel mult, sa fie o ramura pe care o cunosti foarte bine.
"A initia un business despre care nu stii altceva decat ca ar avea sanse sa fie profitabil, e nebunie curata.", atentioneaza Andreea Dumitrache. Sigur ca, pe parcurs, asumarea unor riscuri se va dovedi inevitabila si, la un moment dat, chiar de preferat; insa si acestea trebuie sa fie calculate, in vederea minimalizarii pierderilor.
Ce ai putea sa faci? Variante sunt nenumarate, dar cel mai bine ar fi sa prospectezi piata si sa te lamuresti in legatura cu doua aspecte esentiale: ce se cauta si in ce masura merita din punct de vedere al investitiilor preconizate. Iata de ce este vital ca afacerea sa faca parte dintr-un domeniu pe care il cunosti foarte bine. De asemenea, este indicat sa ai si niste cunostinte in domeniu, alaturi de care ai mai lucrat si pe sfaturile carora stii ca te poti baza. Bunaoara, un avocat si un contabil in care sa ai incredere constituie un "capital" extraordinar.
In continuare, site-ul sba.gov iti recomanda sa treci la conturarea unui plan de afaceri. Una dintre cele mai delicate probleme este, cum spunea Ion Luca Caragiale, "bugetul, monser". Costurile initiale sunt considerabile, dat fiind taxele ce trebuie platite si faptul ca, realistic vorbind, in primele trei-patru luni nu te poti astepta sa obtii profit.
"Ulterior, adica in urmatorul interval de timp, in cel mai bun caz, te poti gandi ca profitul realizat va fi reinvestit si, astfel, nu va mai trebui ca, pe langa incasari, sa scoti bani din buzunar pentru a sustine afacerea.", spune Andreea Dumitrache. Calculandu-ti investitia, nu uita sa tii cont de cheltuielile de publicitate - pentru aceasta, va trebui sa faci un studiu separat, orientandu-te in functie de tipul de produse sau servicii pe care ti-ai propus sa le comercializezi si de publicul tinta caruia se adreseaza acestea.
Daca dupa ce ai notat toate costurile initiale (inchirierea spatiului, obtinerea autorizatiilor, investitii materiale, veniturile angajatilor sau colaboratorilor, publicitate si eventuale cheltuieli neprevazute), rezultatul este pozitiv - respectiv, suma totala este mai mica decat incasarile asteptate pe o anumita perioada de timp -, poti trece propriu-zis la treaba.
"Foloseste-te de numele pe care ti l-ai facut (speram) intr-un anumit domeniu. Cu cat esti mai cunoscuta, cu atat vei fi mai cautata si lumea va dori sa lucreze cu tine. La randul tau, devii si tu un brand in domeniul in care activezi. Exista si in Romania persoane care, dupa ce si-au facut o reputatie favorabila in diplomatie, de exemplu, au inceput sa lucreze pe cont propriu in domeniul consultantei de imagine.", mentioneaza Andreea Dumitrache.
Privind lucrurile din aceasta perspectiva, si cariera in sine poate fi considerata o afacere: la inceput, este ceva de mica amploare, iar pe masura ce investesti, apare si profitul. Iar acesta nu se refera numai la bani, ci, in primul rand, la capitalul de imagine si notorietatea in bransa.