Angajatul “carie” este usor de recunoscut, mai ales ca exista in orice fel de companie: in permanenta nemultumit, bombane tot timpul, ii instiga pe ceilalti impotriva sefului si ii atata intr-o cursa de tipul “cine munceste mai putin” si “cine pleaca mai repede acasa”. Unui asemenea personaj ii sunt tipice lasitatea si neasumarea fatisa a punctelor de vedere.
“Nu are curajul sa protesteze vehement in fata sefilor, prefera sa carcoteasca pe din dos, sa otraveasca atmosfera si sa scada cu orice pret motivatia colegilor care muncesc cu entuziasm”, descrie Madalina Popescu, general manager la compania de resurse umane Pluri Consultants. Deseori, in spatele personajului se ascund frustrari si ambitii neconcretizate.
Astfel de comportamente au aparut in companiile de stat, au migrat spre piata privata in urma cu 20 de ani si si-au gasit si aici un mediu propice, mai ales in ultimii cinci-sase ani, cand piata muncii devenise una “a angajatilor”, in care cu greu se gaseau persoane competente.
De ce este tolerat
Subordonatul "carie" este acceptat in companii dintr-un singur motiv: expertiza sa. “Numai pentru ca el are anumite competente si ceilalti membri din echipa nu, continua sa existe in companie, in ciuda atitudinii sale reprobabile fata de companie, fata de management si fata de colegi”, explica Madalina Popescu. Fireste, este schimbat de indata ce i se gaseste un inlocuitor cu acelasi nivel de competente, dar cu un caracter mai bun.
Care e pericolul
Un astfel de angajat, spun specialistii in resurse umane, este deosebit de daunator, pentru ca functioneaza precum o carie. Daca nu e “tratata”, se intinde si la celelalte “masele”. “Si mai este ceva: oamenii se unesc mult mai usor, pare-se, atunci cand motivul este nemultumirea.
Afla ce il nemultumeste!
Daca angajatul este, prin natura lui, carcotas, este de presupus ca, orice metoda ai incerca, tu, ca sefa, probabil vei da gres, fiindca este greu sa schimbi natura umana. Insa daca are surse reale de nemultumire, este de dorit sa ai un dialog constructiv cu el, astfel incat sa depistezi sursele nemultumirii. “Este o munca destul de laborioasa, insa de cele mai multe ori efortul este recompensat”, subliniaza Florin Ochiana.
Cele mai multe nemultumiri provin din lipsa de comunicare.
Solutiile
La intrebarea “ce se poate face?”, specialistii spun ca raspunsul este promovarea unei culturi organizationale sanatoase, transparente, definirea unei viziuni si a unor obiective clare, recompensarea justa, existenta unor manageri si lideri care sa devina modele. “Un angajat are nevoie in permanenta sa stie unde trebuie sa ajunga, ce trebuie sa faca pentru a ajunge acolo, cum ii vor fi masurate si recompensate rezultatele. Nu va avea motive de nemultumire daca rolul lui va fi bine delimitat, daca va fi tratat cu respect, daca va avea oportunitati de invatare, de dezvoltare, provocari in cariera”, spune Florin Ochiana.
Merita efortul?
Inainte de a incerca “repararea cariei”, specialistii in resurse umane spun ca este bine sa analizezi cu mare atentie daca merita efortul. Ia gandeste-te: este respectivul atat de priceput si de neinlocuit, ridica afacerea companiei? Daca personajul este atat de valoros si atat de greu de gasit, poate e bine sa incerci sa-l “tratezi”.
Posteaza comentariu