Incerca un experiment: plaseaza un celular pe un birou inconjurat de oameni preocupati sa-si indeplineasca responsabilitatile. Reintoarce-te la locul tau si formeaza numarul corespunzator mobilului. Ia-ti cateva minute libere si urmareste reactiile. Nimic nu este mai frustrant decat sunetele nedorite scoase de un celular orfan.
Dupa ce a cucerit garile, aeroporturile, mijloacele de transpot in comun, si chiar toaletele publice, flagelul celular se raspandeste precum un torent si in lumea birourilor. Tot mai multi angajati primesc un telefon mobil de la serviciu.
Frecventa ridicata a mobilelor dintr-un birou devine de multe ori stanjenitoare, chiar daca acest lucru nu este recunoscut in mod direct. Exista un numar tot mai mare de persoane care considera soneriile mobilelor unul dintre cele mai iritante lucruri intr-un mediu de lucru.
Bunele maniere in utilizarea telefonului mobil: de ce sunt importante
Intr-o lume in care oamenii simt tot mai mult nevoia sa se defineasca prin orice lucru, mobilele au devenit o maniera pentru a iesi in evidenta. Adoptarea unor tonuri din aria "Madam Butterfly" sau dintr-unul din hiturile semnate de Eminem te ajuta sa nu fii o simpla persoana in multime.
Celularele si modul lor de intrebuintare dezvaluie lucruri conectate direct cu personalitatea ta.Cand te grabesti sa raspunzi la telefon, ai in permanenta senzatia ca acea convorbire iti va schimba viata, chiar daca in mod constient stii ca sunt extrem de putine sanse pentru a se intampla acest lucru. Cand iti suna mobilul intr-o sedinta, arati ca o problema personala te preocupa mai mult decat una legata de serviciu. Cand un celular suna intr-o toaleta spune despre tine ca esti indispensabil.
Ca proprietar al unui asemenea telefon ar fi bine sa tii aparatul cat mai mult pe optiunea "mute"/"sound off". Setarea celularului pe vibratii nu este una dintre solutiile indicate pentru prevenirea poluarii fonice. De multe ori, anumite tipuri de mobil, in functie de suprafata pe care se afla asezate, produc sunete mai puternice decat daca ar fi lasate la un nivel sonor normal.
Producatorii de telefonie mobila sunt constienti atat de avantaje, cat si de dezavantaje, promitand imbunatatiri. Ei promoveaza campanii de curtoazie-celulara, sperand ca utilizatorii vor inceta voluntar sa mai foloseasca necorespunzator mobilele. Tot din dorinta de a fi cat mai silentioase si de a nu deveni posibili factori stresori, au fost lansate mobilele inzestrate cu tonuri polifonice.
Utilizatorii ar trebui sa tina cont de patru reguli de baza ale etichetei in timpul folosirii telefoanelor:
- respectul;
- responsabilitatea;
- compromisul;
- sensibilitatea.
- Daca doresti sa pastrezi mobilul deschis in timpul intalnirilor, sedintelor, in cadrul restaurantelor, muzeelor, teatrelor este bine fie sa iti lasi mobilul pe "silence", fie sa-l setezi pe vibratii. Daca trebuie sa preiei vreun apel, roaga-i pe cei din jur sa te scuze cateva minute si retrage-te intr-un loc linistit pentru a putea raspunde la telefon.
- Invata sa vorbesti la telefon pe un ton moderat; nu tipa. Daca fundalul este galagios, cauta o zona in care sunt reduse in intensitate zgomotele. In cazul in care problema este reprezentata de o conexiune mai putin buna, vorbitul tare nu va rezolva lucrurile. In aceste cazuri, incearca sa termini convorbirea cat mai repede si reincearca sa suni dintr-o zona unde receptia va fi mai buna.
- Nu uita de oamenii care stau langa tine. Cand alegi sa dai un telefon, opteaza pentru locurile retrase astfel incat sa nu-i fortezi pe cei din jur sa-ti asculte convorbirile.
- Daca esti in masina, trage intotdeauna pe dreapta cand trebuie sa raspunzi la mobil. Viata pe care o salvezi poate fi chiar viata ta.
- Fii precaut fata de subiectele pe care alegi sa le discuti la telefon. Chiar daca tehnologia s-a imbunatatit, lumea continua sa fie plina de persoane indiscrete dornice sa afle amanunte din viata intima a persoanelor care vorbesc la telefon despre acest subiect.