“Este mereu pusa pe cearta, iar cand ma vede nu rateaza nicio ocazie pentru a arunca o critica neintemeiata. Pentru ca este sefa de departament, nimeni nu indrazneste sa o contrazica. Eu nu lucrez direct cu ea, nu este sefa mea, insa trebuie sa colaborez cu departamentul pe care-l conduce”, povesteste Anca Vladimir (29 de ani, architect).
Tanara mai spune ca, de la o zi la alta, ii este tot mai greu sa lucreze, pentru ca o deranjeaza ironiile muscatoare. De aceea, de la un timp, a inceput sa-i raspunda sefei respective cu aceeasi moneda. Chiar daca este mai mica, atat ca varsta, cat si ca functie.
Specialistii in resurse umane spun insa ca o astfel de metoda nu este tocmai indicata, pentru ca, incet-incet, poate duce chiar la destramarea echipei. Conflictele initiale, spun ei, sunt generatoare de demisii.
Mai bine pe cale amiabila
Alina Negrea, senior partner la A Plus Performance, este convinsa ca totul se poate rezolva pe cale amiabila. “Primul pas este sa intelegi, de fapt, care este sursa problemei, ce anume o determina. Uneori, ceea ce declanseaza cearta nu are absolut nicio legatura cu adevaratul motiv al acesteia”, atrage atentia Alina Negrea. Practic, un scandal poate sa izbucneasca din “nimic”. Insa acest “nimic” este, de fapt, o acumulare a multor nemultumiri mocnite, nespuse.
Comunicarea este esentiala
Dupa identificarea problemei, este necesara comunicarea cu persoana cu care nu te intelegi. Chiar daca ti se pare greu, trebuie macar sa incerci. “Daca nu stii cum sa comunici, mai ales in situatii conflictuale, poti invata! Sunt cursuri speciale pentru asa ceva”, spune Alina Negrea, specialista in comunicare.
Practic, trebuie sa faci in asa fel incat sa afli ce a stat la baza ironiilor, sa te pui in locul celei “cu scandalul” si sa incerci sa o intelegi. Poate are dreptate sau poate, pur si simplu, are probleme acasa, care refuleaza la serviciu. Sau poate e nemultumita de salariul pe care-l primeste. Ori, pur si simplu, nu te place! Cert este ca, indiferent despre ce varianta ar fi vorba, ar fi bine sa initiezi comunicarea cu persoana dificila, nicidecum sa o ocolesti sau sa cauti aliati pentru a o barfi ori pentru a-i face 'figuri'”.
Pregateste-te pentru confruntare
Evident, pentru o discutie fata-n fata (de preferat nu si in prezenta colegilor) ar fi bine sa te pregatesti cat mai serios cu putinta. Asta inseamna sa ai argumente solide care sa-ti sustina parerile, nervi de otel si rabdare. Oricare ar fi starea ta de spirit, obligatoriu trebuie sa asculti si parerea persoanei dificile. Indicat ar fi, spun specialistii in resurse umane, sa nu inchei discutia fara a avea un rezultat concret. De aceea, incearca sa “concluzionezi” rezultatele intalnirii. Expertii spun ca, daca ambele “parti” implicate au, la final, zambetul pe buze, exista sanse mari ca situatia conflictuala sa fie detensionata.