Chiar daca este criza, asta nu inseamna ca trebuie sa accepti orice post sau sa inghiti orice magarie din partea sefilor. De aceea, inainte de a spune "da" ofertei de lucru, este bine sa te asiguri ca ai nimerit la angajatorul pe care ti-l doresti cu adevarat.
Fireste, la vremuri de criza nu este cazul sa faci mofturi, insa decenta trebuie respectata. Asta inseamna ca angajatorul sa dea salariul la timp si sa nu se poarte cu angajatii ca si cum el ar fi stapanul, iar oamenii pe care-i are in subordine - sclavi pe plantatie. Daca ai ajuns la un astfel de patron, cel mai indicat este sa pleci (asta daca nu cumva postul iti place foarte mult si ai energia sa te lupti in instante cu patronul).
Cauta date despre firma
Dar, spun expertii in resurse umane, cel mai bine este ca inainte de a accepta postul sa te interesezi cat mai amanuntit posibil despre firma la care vei lucra.
Cum ai putea sa faci asta? Prima si cea mai la indemana solutie este Internetul. "Cauta cat mai multe date. Intra pe site-ul oficial al companiei, dar si pe forumuri, insa ai grija sa nu cazi in capcana de a crede tot ce scriu diversi anonimi pe site-uri. Este bine sa citesti toate informatiile, si pro si contra firmei. Sunt si site-uri specializate, in care sunt descrise conditiile de lucru ale companiei, cat de repede se avanseaza sau cum sunt sefii", spune Alin Ghizasan, business-coach.
Date despre firma mai poti afla si de la prieteni si cunostinte. Daca nu cunosti pe nimeni care lucreaza la firma respectiva, atunci poti cere pareri pe Internet, pe forumuri sau pe retelele clasice de socializare. Ca sa nu mai vorbim ca si o simpla cautare pe Google a numelui firmei la care vrei sa lucrezi este relevanta.
Si daca nici asa nu te descurci, du-te pana la sediul firmei si incearca sa te interesezi direct de la cei care deja lucreaza acolo. Daca nu ai curaj, si o banala vizita, fara intrebari, este utila. Vei vedea cu ochii tai care sunt conditiile de munca si iti vei putea da seama daca atmosfera este una ostila sau, dimpotriva, colegiala. Intr-un birou in care se rade sau unde oamenii zambesc, categoric exista mai multe sanse sa te simti bine decat intr-unul aglomerat, unde salariatii nu mai fac fata cerintelor si sunt mereu nervosi.
La ce trebuie sa fii atenta
Cand iti alegi firma la care vrei sa lucrezi, ia in calcul mai multi factori. Nu te gandi doar la renumele companiei (cateodata, doar asta a mai ramas din firma respectiva), ci pune in balanta si alte lucruri. De pilda, cat de repede se promoveaza? Si cat de mult pret se pune pe relatia umana sef-subaltern? Vei avea si alte beneficii materiale, pe langa salariu? Dar cum va fi cu dezvoltarea personala? Vei avea un plan de cariera?
"Sa nu-ti fie jena sa pui astfel de intrebari in cadrul interviului de angajare. In fond, vei petrece la serviciu opt ore zilnic, cinci zile pe saptamana. Trebuie sa stii foarte bine ce te asteapta. Iar aceste intrebari pe care le vei adresa angajatorului ii vor dovedi acestuia ca esti intr-adevar interesata de post. Relatia dintre angajator si angajat trebuie sa fie benefica de ambele parti. E ca intr-o relatie de cuplu. Ambii parteneri trebuie sa fie siguri ca isi doresc o relatie si ca vor sa o consolideze pe baza unor valori comune", mai spune Alin Ghizasan.