Afla totul despre firma angajatoare

Cand esti fericita angajata a unei firme, in perioadele de adaptare si acomodare ar trebui sa iei in calcul neaparat specificul culturii organizatiei in care ai intrat...
Cand esti fericita angajata a unei firme, in perioadele de adaptare si acomodare ar trebui sa iei in calcul neaparat specificul culturii organizatiei in care ai intrat, analizand istorioarele si chiar miturile care iti "ajung la urechi" sau cu care intri fara sa vrei in contact.

Aceasta analiza te va ajuta sa asimilezi mai usor modelul cultural al noii organizatii pentru a te integra mai repede si mai usor acesteia si, eventual, pentru ca necunoasterea acestei laturi sa nu reprezinte o "bariera psihologica" in obtinerea unor rezultate cat mai bune in activitate si o recunoastere profesionala pe masura.
 
Fiecare organizatie beneficiaza de o anumita cultura, care in acest caz poarta numele de cultura organizationala, ce se poate exprima in mai multe modalitati, unele dintre cele mai importante fiind istorioarele si miturile organizationale.


In esenta, istorioarele relateaza o succesiune de evenimente desfasurate in organizatie pana la un anumit moment dat, ce prezinta un sens simbolic prin abordarea si solutionarea situatiilor umane cu implicatii majore pentru salariatii organizatiei respective. Ele evidentiaza anumite asteptari comune, petrecute de toti sau o mare parte din salariati sub forma de evenimente derulate candva in firma.

Istorioarele se povestesc in mod repetat, ultima versiune adaugand detalii noi mai mult sau mai putin fictive; astfel, aceasta contribuie la intiparirea sa in memoria salariatilor, in special cei noi ca tine si la actualizarea asteptarilor pe care le inglobeaza. Istorioarele organizationale "participa" la conturarea anumitor trasaturi ale culturii organizationale si la celebrarea virtutilor "eroilor" firmei, fie ei pozitivi sau negativi.

Frecvent, istorisirile sunt astfel structurate incat sa evidentieze tensiunea intre valori opuse, de exemplu: egalitate/inegalitate, siguranta/nesiguranta.


Tipic, istorioara organizationala ti-ar putea prezenta o situatie organizationala ce implica o tensiune si/sau incertitudine, iar rezolvarea relatata ar putea contribui la formarea si dezvoltarea anumitor comportamente. Concret, principalele aspecte la care s-ar putea referi istorioarele organizationale ti-ar putea raspunde la urmatoarele intrebari:

1. Ce trebuie sa faci cand un superior nu respecta regulile organizatiei?
2. Cadrele de conducere sunt "oameni"?
3. Ai putea tu, ca un salariat obisnuit, sa avansezi in varful ierarhiei firmei?
4. Este probabil sau posibil, intr-o anumita situatie, sa fii concediata (si care ar fi putea fi situatiile)?
5. Te va ajuta organizatia daca va trebui sa pleci din cadrul ei, dintr-un motiv sau altul?
6. Cum va reactiona seful daca vei gresi?
7. Cum se descurca organizatia cand este confruntata cu dificultati?

Primele trei intrebari iti pot raspunde la cum este abordata egalitatea/ inegalitatea salariatilor in firma, 4 si 5 iti raspund la cum este siguranta/nesiguranta salariatilor in organizatie si ultimele doua iti raspund la: daca are loc un control intens din partea sefilor, sau, dimpotriva, controlul este absent.

Miturile sunt un anumit tip de istorioara organizationala caracterizata prin aceea ca se refera, de regula, la conducatori de prestigiu, de nivel superior al firmei, faptele petrecandu-se cu mai mult timp in urma si gradul de acceptare de catre salariati fiind foarte mare si in prezent.
Miturile reprezinta in firma echivalentul celor mai cunoscute basme, spuse de regula, copiilor.

Concluzionand, istorioarele si miturile firmei, constituie de fapt "folclorul" firmei, menite sa ofere modele de comportament pentru noii sai salariati si nu numai. Frecvent, ele se refera la persoane pozitive sau negative cu roluri majore in organizatie, in jurul carora s-a cristalizat o anumita "aura", ceea ce constituie de fapt, modele de comportament specifice organizatiei, interesante pentru tine ca proaspat angajata.  

Cred ca este interesant sa te "documentezi" in acest sens pentru a te adapta imediat si eficient noului colectiv de munca precum si in alte situatii.     
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod