Detaliile conteaza poate mai mult decat in orice alta situatie atunci cand vine vorba despre codul bunelor maniere. Iar eticheta in afaceri inseamna mai mult decat "cei sapte ani de acasa", de la a sti cum si cand sa iti dai cartea de vizita pana la a te descurca onorabil atunci cand pur si simplu nu iti amintesti numele interlocutorului.
Atititudinea cantareste greu in crearea "primei impresii": un zambet fortat se vede cu usurinta, la fel si cuvintele de politete schimbate mecanic. Naturaletei si sinceritatii momentului prezentarilor li se adauga si cateva norme mai "tehnice" ale etichetei.
"Pe langa obisnuinta de a ne rosti numele, functia si afilierea la o anumita organizatie, prezentarile in lumea afacerilor transmit un mesaj de respect si reflecta modul in care persoana care initiaza acest lucru vede statutul celeilalte persoane pe care o prezinta", am aflat de la Ema Grigore, consultant & trainer Achieveglobal (Intersource Romania). Ea isi aminteste: "nici acum nu pot uita o intamplare petrecuta in activitatea de consultanta. Am intrat in biroul unui client, un director de vanzari, impreuna cu colegul meu, mai in varsta decat mine dar care facea parte din echipa de proiect pe care o conduceam.
Directorul de vanzari s-a ridicat in picioare, a trecut pe langa mine, s-a dus la colegul meu si i-a strans mana calduros. Toate acestea se intamplau in timp ce noi abia apucasem sa salutam iar colegul meu se pregatea sa ma prezinte in calitate de manager de proiect". Prin urmare cel mai important lucru despre prezentari este sa le initiem. Daca nu reusim sa facem acest lucru putem cauza jena si disconfort. In afaceri prezentarile sunt influentate de putere si ierarhie; se prezinta inferiorul - superiorului iar persoana care prezinta pe cineva are de spus doua nume: intai pe al superiorului (client, sef, director), ulterior pe al inferiorului (subaltern, asistent, s.a.m.d).