"Veniturile" aduse de o buna investitie sunt exprimate, la nivel emotional, mai curand calitativ: armonia in echipa, sinergie, bucuria de a ne intalni cu colegii, satisfactia profesionala.
In termeni economici, ROI poate fi considerat ca raportul intre veniturile rezultate dupa un anumit timp in urma unei investitii si valoarea investitiei initiale. De exemplu, investitia intr-un angajat poate fi cresterea salariului, training, sau asigurarea unui spatiu de lucru (birou) mai mare.
Rentabilitatea investitiei de acest fel intr-un angajat se poate corela cu cresterea productivitatii sau eficientei acestuia. De exemplu: vinde mai mult, face mai putine greseli, sau vine cu un anumit numar de idei noi.
Efectul unei astfel de investitii poate fi cuantificat. Dar daca ne oprim la calculul rentabilitatii, fara a intelege cum a actionat investitia noastra initiala, ce mecanism a dus la o anumita valoare a ROI, vom avea doar un procent si o reprezentare incompleta a realitatii.
Se poate intampla sa avem angajati foarte productivi, care au generat un ROI de peste 100% si care se hotarasc brusc sa plece. In acest caz, putem sa ne intrebam cat am investit cu adevarat in ei. Ne putem gandi la dimensiunea emotionala a investitiei in oameni si in consecinta la un ROI emotional, pe langa ROI economic.
Intram astfel intr-o zona subiectiva, dinamica, incluzand reprezentarile personale ale fiecaruia dintre noi asupra realitatii.
Suntem diferiti, avem experiente de viata, educatie si convingeri diferite. De aceea, nu se pune problema impunerii unor anumite criterii, ci intelegerii modului in care criterii si reprezentari subiective, specifice ale realitatii conduc la anumite comportamente. Pornind de aici, putem gasi cheia potrivita de comunicare cu anumite persoane si putem afla in ce mod se poate realiza cea mai buna investitie emotionala in ele.
In acest sens, Alfred P Sloane, in "My years with General Motors" spunea ca "Obiectivul unui manager profesionist nu este sa-i placa oamenii cu care lucreaza. Nici de a-i schimba. Obiectivul sau este de valorificare a calitatilor acestora."
Nu putem numi investitie emotionala faptul ca ascultam mecanic, sau ca mimam empatia, sau discutiile de "omorat timpul". Chiar daca pe termen scurt acestea pot simula o investitie, limitarea la ele nu poate duce la rezultate durabile in timp.
Investitia emotionala nu inseamna sa incalcam spatiul privat al cuiva, nici sa fortam confesiuni. Este mai degraba arta de a lasa lucrurile sa curga, de a respecta personalitatea fiecaruia si diferentele dintre noi, fara a renunta la noi insine.
Nu putem vorbi de investitie emotionala atat timp cat gandim in temeni de troc: "ma port frumos cu tine, dar astept sa te porti la fel". Investitia emotionala presupune initiativa si altruism, subordonate unui scop de dezvoltare a echipei, fara a implica negarea de sine sau negarea altora.
Daca investitia economica ne asteptam sa o faca sefii, investitia emotionala tine de fiecare dintre noi.
Ca si colegi, investind unii in ceilalti putem crea un mediu placut de lucru, constructiv, sigur; putem ajuta persoane nou venite sa devina parte a colectivului si ne putem reconfirma unii altora sentimentul de apartenenta la o echipa.
Ca sefi, feedback-ul constructiv si valorizarea aspectelor pozitive din comportamentul unei persoane sunt un factor motivator; pot fi sesizate probleme de adaptare sau integrare a unui subaltern intr-o echipa.
Ca subalterni, atentia si ascultarea activa pot contribui la o mai buna intelegere a specificatiilor de lucru sau a obiectivelor, facilitand de asemenea comunicarea.
Spre deosebire de ROI economic, ROI la nivel emotional este mai greu de cuantificat, deoarece "veniturile" aduse de o buna investitie sunt exprimate mai curand calitativ: armonia in echipa, sinergie, bucuria de a ne intalni cu colegii, satisfactia profesionala.
Marimea ROI emotional poate transpare in cadrul sesiunilor de evaluare a personalului; pot fi cuantificate aspecte care exprima satisfactia profesionala; se poate considera inclusiv fluctuatia de personal; dincolo de aceste masuratori, trebuie tinut minte ca in timp ce investitiile economice sunt actiuni punctuale, cu asteptari/rezultate estimate pentru o perioada bine definita de timp, investitia emotionala este un proces, care poate incepe chiar acum si nu are o limita de timp. Nu putem numi un "responsabil" cu investitiile emotionale, atata timp cat masura ROI emotional nu este una individuala, ci are impact la nivel de echipa.
Fiecare interactiune cu o persoana poate deveni o investitie emotionala in sine. De exemplu:
Atentia pe care o acordam unei persoane - preocupari, hobby, experiente avute si impartasite;
Rabdarea cu care o ajutam sa isi depaseasca problemele sau ii explicam ceva ce nu a inteles - chiar daca o facem a zecea oara;
Ascultarea activa - si comunicarea faptului ca ascultam - verbal si non-verbal;
Valorizarea unor aspecte - poate incepe de la un compliment sincer, de exemplu: "Imi place cum raspunzi la telefon";
Feedback constructiv - transmite mesajul ca persoana este importanta pentru noi si ne preocupa ceea ce face; ajuta la integrarea intr-o echipa si la dezvoltarea personala.
Investitia emotionala nu este obligatorie - este doar o optiune. Ne petrecem circa 1800 ore pe an la birou. Depinde numai de noi sa facem un efort sa traim aceste ore intr-o echipa, sau sa le lasam sa treca pe langa noi, intr-un loc unde doar venim si plecam.