Cu o experienta de peste 20 de ani in domeniul relatiilor publice,Paul Vogels a creat inconfundabilul eveniment Camel Trophy. A sustinutla Bucuresti o serie de seminarii privind acest domeniu, in care multedintre noi isi doresc o cariera. Ne-a acordat un interviu despre ce ebine si ce e rau in PR.
Care sunt cunostintele si calitatile pe care trebuie sa le aiba unspecialist in relatii publice? Care sunt greselile cel mai des intalnitein acest domeniu?
Un "generalist" in PR trebuie sa aiba o vasta educatie in sociologie,economie si politica. Trebuie sa cunoasca in profunzime diverse culturi,sa fie curios, creativ si inventiv. Mai trebuie sa fie un bun organizator- sa aiba mereu o privire de ansamblu asupra lucrurilor dar si atentie ladetalii. Un specialist in PR trebuie sa aiba o pregatire de specialitatein finate, politica sau resurse umane. {i, mai presus de toate: trebuiesa fie 100% orientat spre activitatea sa si spre serviciile pe care leofera.
Nu exista diferente majore date de o industrie sau alta si nicide o tara sau alta, desi culturi diferite necesita abordari diferite.Sunt multe greseli pe care un agent PR le poate face desi unprofesionist nu ar trebui sa greseasca.
Nu sunt putini cei care se numescprofesionisti, desi nu sunt. Iata cateva dintre greseli: programareagresita a mesajului, a comunicatelor de presa; incercarea de a ascundeneregulile unui produs sau ale unei companii; incep activitati de PRfara a avea obiective clare; mesaje/instrumente gresite catre anumitegrupuri-tinta; pregatirea neadecvata a unor conferinte de presa sauprezentari.Ce oportunitati de cariera aduce 2003 specialistilor in acest domeniu?Cu dezvoltarea enorma a tehnicilor de comunicare si informare(televiziune, internet) si nevoia in crestere a companiilor de a raspundeconsumatorilor, exista o nevoie tot mai mare de experti in domeniu si indiferitele sale specializari. Este o cerere in crestere pentru specialistiin Public Affairs/Lobbying si Issue Management, deci bune oportunitatIde cariera, atat pentru cei angajati cat si pentru cei care lucreaza pecont propriu.
Care sunt elementele in functie de care se calculeaza onorariul pentruun proiect?
O agentie cu niveluri diferite de expertiza va avea un onorariu, calculatpe ora, ce va varia de la un prag maxim (in cazul consultantilorspecializati) la unul minim (pentru activitatea de secretariat, deexemplu). Inainte de inceperea unui proiect, agentia va face un inventaral volumului de munca pentru fiecare persoana. Cand este vorba despre unproiect pentru un client, e posibil ca el sa se finalizeze mai repededecat unul "ad-hoc". Nu este importanta marimea companiei; intotdeaunaconteaza orele de lucru.
Unde se pozitioneaza acest domeniu pe piata fortei de munca?Din pacate, PR-ul intern nu este apreciat suficient in multe companii. Cutoate acestea, tot mai multe firme angajeaza specialisti proprii.
Puteti aminti unul dintre proiectele de PR de succes, coordonate dedumneavoastra?
Unul dintre ele a fost Camel Trophy. La inceputul anilor '80, companiilede tutun erau tot mai mult fortate sa isi minimizeze publicitatea side aceea trebuia sa dezvolte alte moduri de pozitionare a companiei sia brandurilor. Imaginea pentru tigarile Camel era barbatul cu spiritde aventura. O echipa de specialisti in publicitate, promovare si PRau dezvoltat ideea de a organiza vacante speciale, "aventuroase", incolaborare cu un tour operator.
Desi ideea a devenit un succes destulde mare, nu a facut foarte multe pentru imaginea firmei, pentru cagrupul tinta era prea mic.
Am decis ca producatorul sa dezvolte unplan propriu, care sa contina mai multe elemente promotionale si de"publicitate gratuita". Asa s-a nascut ideea de a invita 10 tineri(intre 25-35 de ani), barbati si femei, sa conduca masini Land Rover,pe un teren foarte accidentat, in zone exotice.Campania s-a lansat prinpublicitate si distribuirea de un milion de brosuri care anuntau CamelTrophy, insotite de un card "de raspuns", ce continea cateva intrebari. Aufost selectate 1000 de raspunsuri - persoanele respective au fost invitatela un eventiment off-road si la o prezentare. Aici au fost invitati siziaristi. Rezultatul primei etape a avut o larga acoperire in presa. Incolaborare cu Land Rover, 50 de participanti au fost invitati la un testde conducere si supravietuire, in sudul Angliei, dintre care am ales 10finalisti.
Am invitat o echipa de la AVRO (una dintre marile trusturimedia) pentru a filma calatoria, desfasurata in Africa, timp de treisaptamani. Zilnic se difuzau reportaje radio si comunicate de presa sisaptamanal, scurte spot-uri pe televiziune.
La intoarcere, a fost difuzatpe TV un reportaj amplu, de 45 de minute. In anii urmatori, evenimentula devenit un succes mondial, care s-a extins in mai multe tari.Paul Vogels - profil de cariera
Studii: Institute for Press Science - Universitatea Amsterdam; curs deRelatii Publice - Universitatea Boston
1973 - fondator si managing director la Forman & Partners Public Relationsand Public Affairs
1985 - confondator si membru al Grayling International PR
1991 - co-autor al cartii "Power over Media"
1993 - fondator si managing director al VogelsPRconsult - consultantindependent
2002 - consultant asociat la Corporate Dynamics International