Pachetul salarial

Salarizarea clasica de pe vremuri s-a transformat azi intr-o oferta mai complexa, numita pachet salarial. Prin urmare, la un interviu de angajare, nu ezita sa te...
Salarizarea clasica de pe vremuri s-a transformat azi intr-o ofertamai complexa, numita pachet salarial. Prin urmare, la un interviu deangajare, nu ezita sa te interesezi ce contine pachetul salarial pe carefirma respectiva e dispusa sa ti-l ofere.

"Principiile de baza ale unui sistem de remunerare total sunt:identificarea pozitiei tinta pe piata de munca, pentru a asiguranivelul de remunerare, si articularea angajamentului unei companii de arasplati activitatea angajatilor", defineste Adrian Cojocaru, Personnel &Organisation Manager Effemex Europe, Master Foods.

Conform observatiilor specialistilor din resurse umane, 99,9% dinmisiunile companiilor arata preocuparea pentru binele angajatilor. Incazul multinationalelor, calcularea pachetului salarial este rezultatal imbinarii politicii existente la nivel international si cealocala. Companiile locale, pentru realizarea unui sistem profesionist deremunerare, in care nu au loc considerente subiective (de tip simpatiipersonale), trebuie sa-si defineasca filozofia, sa stie cum si cat suntdispuse sa plateasca pentru a-si atrage oamenii si sa fie transparente inprivinta criteriilor de calculare a pachetului salarial (nivel ierarhic,performante etc.).

"Primul element din pachetul salarial este salariul de baza, carereprezinta plata pentru sarcinile de serviciu, pentru calificari sIrezultate standard.
Acesta trebuie sa fie in asa fel proiectat incat sareflecte nivelurile competitive de pe piata ale unor slujbe comparabileexistente.

Cel de-al doilea element este plata variabila, oferita pe bazaperformantelor, pentru a recompensa atingerea unor obiective ale companieisi/sau performantele individuale. Ea variaza de la o companie la alta,in functie de obiective. Forma cea mai frecventa de recunoastere aacestor realizari sunt bonusurile sau platile stimulative si, in cazulfortei de vanzari, comisionul. Desi putin folosita de multinationale side firmele mari, participarea la profit este des intalnita in firmeleprivate romanesti", spune Adrian Cojocaru.

Urmeaza recompensele pe termen lung (minim trei ani), care sunt si unmijoc de a-i pastra pe angajatii foarte buni in cadrul companiei. Lor lise ofera asa-numitele "share options", adica posibilitatea de a cumpara,treptat, la un pret preferential, actiuni ale companiei (Coca Cola areo astfel de politica).

Daca intr-un interval de trei pana la cinci ani afacerea se dezvolta,o parte din salariati pot primi bonusuri pe termen lung.
Au aparut inRomania politicile de imprumuturi, prin care compania isI crediteazaangajatii in achizitionarea de bunuri.

"Urmatorul element dintr-un sistem de remunerare total sunt recompenselenon-monetare, utilizate pentru a recunoaste contributiile exceptionaleale individului la performantele companiei. Ele pot consta in: zilelibere platite suplimentar, invitatii la evenimente sociale, la cina saurecunoastere publica, de exemplu prin aparitia unui articol in revistacompaniei. Un studiu facut in cadrul unei multinationale din Turcia arataca, printre altele, angajatii de aici ar fi atrasi de beneficii precumun rol in clipurile publicitare ale companiei sau o cina cu directorulgeneral", povesteste Adrian Cojocaru.

Al saselea element existent intr-un pachet salarial sunt recompenseleintrinseci, care au de-a face cu nevoia de dezvoltare ulterioara aindividului: trecerea intr-o pozitie cu responsablitati mai mari,participarea la conferinte, traininguri, popularizarea in presa.
Elesunt tot mai appreciate in Romania.

"Tendintele cele mai noi, stimulate si de schimbarile aduse de noualege a pensiilor, vizeaza introducerea altor forme de motivare aangajatilor. Acestea se refera la indemnizatii suplimentare pentruconcediile medicale, de maternitate sau de ingrijire a copilului sau,pe termen lung, planuri de pensii private", apreciaza Ruxandra Stoian,Manager, Global Human Resouces Solutions, PricewaterhouseCoopers.Conform unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers pentru anul 1999,in medie, partea variabila a unui salariu variaza in functie de nivelierarhic dupa cum urmeaza: 12,4% din salariul lunar pentru echipele dinproductie, 17% pentru top management si 38,8% pentru departamentele devanzari.

Beneficiile cel mai des oferite tuturor angajatilor (conform studiului"Compensation & Key Human Resources Indicators Survey 1999")
Masa la un pret redus - 41,2%
Candina companiei - 35,3 %
Racoritoare gratuite - 41,2%
Produse ale companiei laun pret redus - 47,1 %
Asigurari de viata / in caz de accident - 58,8 %
Parcare gratuita - 82,4 %
Clinica medicala a companiei - 76,5 %
Activitati sociale ale companiei - 88,2 %
Cadouri pentru ocazii speciale - 52,9 %

Multinationalele au grile clare pentru pachetele salariale
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod