Doina Lupu a avut originala idee de a sustine existenta unui departamenteducational in teatru. Intai sub o forma mai putin definita si la unteatru din Galati, apoi in Bucuresti, la Teatrul Odeon, cu un deosebitsucces.
Proiectul "Cunoaste-te prin teatru" inseamna in fapt, educarea publiculuitanar si familiarizarea lui cu arena unde au loc piesele, cu intelegereaprocesului montarii unei piese.
Ce inseamna concret aceasta munca pentru "Cunoasterea prin teatru"?
Munca desfasurata intr-un departament educational implica organizareade ateliere de lucru cu elevii (o data sau de doua ori pe saptamana; activitate permanenta, pe grupe de varsta), ateliere pe margineaspectacolelor din repertoriul teatrului, organizarea unor vizite in teatrua unor grupuri din scoli pentru familiarizarea cu munca propriu-zisadin teatru.
Referitor la un spectacol, exista 3 module de lucru cu elevii.
Scolile potsa aleaga unul, doua sau poate trei, in functie de preferinte. Primulmodul - se merge in scoala si se lucreaza direct cu elevii. Acesteateliere cuprind exercitii de baza din teatru, descifrarea unui textdramatic, ce inseamna productia unui spectacol.Al doilea modul consta invizitarea teatrului. De data aceasta elevii fac cunostinta indeaproape cuacesta, explicandu-li-se mai in detaliu cum functioneaza "laboratorul"acestuia, cum se naste un spectacol. Se viziteaza scena, culisele,magazia, decorurile. Exista si posibilitatea de a intalni actoridin distributie, de a li se pune intrebari (in functie de programulacestora). Al treilea modul ar putea avea loc dupa vizionarea unuispectacol.
Participa si o parte din actorii care au jucat. Acum sepoate analiza textul mai profund, lasandu-se elevilor libertatea dea-si exprima pareri si de a pune intrebari.
Acest pachet de ateliereeste gratuit pentru scolile care cumpara bilete la spectacol.Cum reactioneaza copiii la aceste intalniri? Pot sa participe si faraa avea acordul scolii?
Se procedeaza in felul urmator: se fac inscrieri la Teatrul Odeon saula mine (telefon: 0745.762.657) dar totul este sa formam un grup apropiatca varsta. Nu putem aborda temele in acelasi fel pentru un copil de 6ani si pentru altul de 12 ani. Sunt foarte curiosi si entuziasmati.
De ce Teatrul Odeon?
Pentru ca doamna Dorina Lazar, directoarea Teatrului, a fost singuracare a inteles necesitatea si utilitatea unor astfel de intalniri. N-amintrebat inca la toate teatrele din Bucuresti, dar este un concept carepoate fi aplicat oriunde, de catre cineva care are putina daruire fatade teatru.
Teatrul, prin Departamentul sau educational, se poate constitui intr-ooaza pentru copii.
Exista deja o traditie in multe tari din Europasi nu numai, de teatru in educatie. Din punct de vedere al dezvoltariiindividuale, teatrul (prin metodele, jocurile sale) intareste increderea,disciplina si abilitatea de a lucra in echipa.Care ar fi beneficiul pe termen lung al proiectului?
Creand o legatura permanenta intre scoala si teatru, legaturabazata numai pe dorinta tinerilor si lipsita de orice modalitate deconstrangere, se asigura un segment de public permanent pentru anumitespectacole. Acest fapt are implicatii si pe termen lung - elevul deazi care vine de placere la teatru pentru programele pe care acesta i leofera, este foarte probabil, ca odata ce a parasit sistemul de invatamant,s-a maturizat, sa ramana un fidel spectator al teatrului.
Cum ati inceput acest proiect?
Eram secretar literar la Teatrul din Galati si mi-am propus safamiliarizez scolarii cu teatrul (pe atunci lucram doar cu cei devarste un pic mai mari). Ideea era de "gradinita in teatru". Si asa aminceput. Tinerilor le placea, dar si mie imi face mare placere sa lucrezcu copiii. Am si eu o fetita acum de 9 ani.
Credeti ca proiectele educationale in teatru se vor dezvolta pe viitor?
Depinde numai de conducerea teatrelor, cum inteleg sa-si promovezevalorile si sa-si educe viitorul spectator.