Alternative educationale

Motto: "Dati-mi un peste si voi manca azi, invatati-ma sa pescuiesc si voi avea ce manca o viata"...
Motto:
"Dati-mi un peste si voi manca azi, invatati-ma sa pescuiesc si voi aveace manca o viata "

Fiecare dintre noi a asistat in secolul XXI, mai mult ca oricand la o"punere sub lupa" a sistemului educational, determinat atat de noileschimbari ale societatii cat si de impregnarea valorilor aduse dinvest in ceea ce priveste sistemul educational. Aceasta tendinta s-aconcretizat in Romania prin introducerea alternativelor educationale,cele mai multe avand la baza initiative private.

Privite la inceput cu reticenta, aceste initiative private au ajunsastazi a fi apreciate de cei mai multi dintre cei implicati in actuleducational. Daca pana mai ieri, societatea romaneasca se ferea a amintide alternativele educationale care existau in vest astazi observam opreferinta catre aceste sisteme - lucru deloc neglijabil pentru ceiinteresati a introduce reforma in invatamant. Prezentam alaturat catevaalternative educationale spre care invatamantul romanesc tinde a seperfectiona: Waldorf, Freinet, Step by Step.


Prima scoala care a propus o alternativa sistemului educational clasic afost scoala Waldorf. Intemeiata de catre Rudolf Steiner la Stuttgart,ca urmare a sugestiei facute de conducatorul fabricii de tigareteWaldorf Astoria, pentru copiii salariatilor, Rudolf Steiner va punebazele pedagogiei Waldorf.
In Romania dupa 1991, Ministerul Educatieisi Cercetarii recunoaste pedagogia Waldorf ca alternativa educationala.

- Esenta pedagogiei waldorf este "copilul privit ca o entelehia" -fiinta care-si poate poarta telul in sine, fiind alcatuita din trup,suflet si spirit, si nu doar rezultat al ereditatii - dupa cum precizeazainsuti autorul;

- Baza pedagogiei Waldorf este cunoasterea omului si mai ales a copiluluiin cele doua momente dificile, respectiv 9 si 9-13 ani (adevarate treceriale rubiconului);
- Exploatarea fortelor spirituale si creative din fiecare copil;
- Planul de invatamant elaborat in concordanta cu aceste particularitati;
- Respectarea ritmului individual al fiecarui copil;
- Spiritul de initiativa, creativitatea;
- Mobilitatea in gandire sunt cai spre libertatea omului;
- In cazul acestei metode educatie se pune accent pe autoritateadascalului in fata elevilor.

Spre deosebire de sistemul traditional aplicat la noi in Romania waldorfisi propune o sensibilizare a factorului educational, insa nu trebuieuitate urmatoarele aspecte:
- societatea romaneasca se afla inca in plina tranzitie poate de aceeaeste inca refractara la ceea ce este nou;
- sursele de documentare si informare care se potrivesc acestui tip deeducatie sunt inca putine;
- piedica cea mai mare o constituie lipsa banilor, de aceea fiind preferatsistemul traditional unde invatamantul este gratuit.


Dupa 1989, o a doua forma de invatamant alternativ propusa sistemuluitraditional este Pedagogia Freinet.

Desi in vest astfel de structuri si incercari de liberalizare a actuluieducational se regasesc inca din anul 1889 cand la Abbotsholme ia fiintao scoala pe care Cecil Roddie a denumit-o "New School", iar mai apoiin perioada interbelica Belgia, Austria, Turcia, pun in practica sidezvolta acelasi tip de scoala, la noi in tara aceste tendinte se vorobserva doar dupa 1989.

Esenta pedagogiei Freinet va avea in centrul sau individul precum sirelatiile sale interumane.
Tipologia educatiei promovate de Freinet esteinvatarea centrata pe rezolvarea unor probleme de catre grupurile de copiiaflate sub indrumarea cadrelor didactice. Cousinet considera munca ingrupuri mici drept mijlocul fundamental de educatie. Formarea grupurilorse face la alegerea copiilor si dureaza 3-4 saptamani. Neinterventiaeducatorului ii va permite copilului sa constientizeze pentru primadata valoarea sa ca membru al unui grup ca si valoarea celor cu carecolaboreaza.

In acest caz rolul educatorului se va limita doar la: organizareamaterialelor necesare educatiei, asigurarea si mentinereaclimatului de incredere, precum si cultivarea increderii in parerilecelorlalti. Principalele caracteristici ale acestui sistem s-auconcretizat in tehnici denumite generic dupa autorul lor: Freinet.

Acest tip de educatie are in centrul sau copilul, cu nevoile sale firesti,scoala asigurand acestui copil continuitatea cu valorile trecutului. Deweyse intreba daca scoala este "o manastire, atelier, laborator". Muncapentru el este cea care transforma si conduce la creatie.

Elevul va fi cel care va dezvalui interesele sale fiind lasat liber sidoar coordonat in punctele esentiale va dobandi increderea in sine siva actiona conform propriilor sale opinii.
Literatura de specialitatedin strainatate observa de-a lungul timpului aplicabilitatea acestuitip de pedagogie la ciclul primar, gimnazial, liceal.

Putem concluziona in privinta avantajelor aplicabilitatii acestui sistemca rolul educatorului este doar unul coordonator. In cea mai mare parteeducatorul este doar un observator atent care dirijeaza si coordoneazaactivitatile elevilor sai.


Ultima alternativa educationala propusa este Step by Step, care aderaprin modelele pe care le dezvolta la principiile si practicile unuiinvatamant democratic. In Romania sistemul a fost introdus in 1994 subnumele de Head Start. Programul a fost conceput dupa modelul introdus inSUA in anii 1960, fiind un program educational de reforma care promoveazametodele de predare - invatare centrate pe copil, precum si implicareafamiliei si comunitatii in organizarea si dirijarea muncii copilului.

Principalele caracteristici ale educatiei Step by Step sunt:
- abordarea unor metode de predare adecvate;
- predarea tematicii bazata pe individualitate;
- centrele de activitate din clasa vor fi delimitate atat fizic catsi prin procesul de invatare - citire, scriere, matematica, stiinte,descoperite de fiecare elev in parte.

Fiecare dintre aceste trei tipuri ar merita atentia noastra dar,societatea romaneasca este doar la stadiul in care se obisnuieste cuastfel de concepte, iar pana la asimilarea lor deplina este nevoie detimp.