In biroul sau se afla, la loc de cinste, un afis intitulat"Teamwork". Asta pentru ca acesta este spiritul in care Catalina Stan,presedinte si CEO al companiei de relatii publice BDR Associates, si-aconstruit afacerea. Povestea ei poate fi un model de succes pentru tine,daca te gandesti sa iti deschizi propria afacere.
"Echipa nu este un slogan pentru noi. Exista compatibilitati intre noi,mergand pana la amanuntul ca majoritatea suntem semne de apa". Deciziade infiintare a companiei a venit din entuziasm si pasiune, dupa cea lucrat la prima campanie adevarata de constientizare a publicului,care s-a desfasurat sub sloganul "Buna dimineata, Romania!".
Perioada in care a coordonat derularea acesteia a fost, pentru Catalina,cea mai buna scoala de comunicare. Ea isi aminteste: "la finalul sau,ramasesem o echipa consolidata de lucrul la acest proiect, careia iiera greu sa accepte ca acesta a luat sfarsit si ca fiecare va trebuisa porneasca pe un drum diferit. Cum unul din mesajele campaniei afost "Asuma-ti riscul si porneste propria afacere", ne-am conformat,demonstrand, ulterior, ca am construit un indemn realist".
Compania a fost inregistrata la zi mare, de Sf.
"Dintotdeauna am fost o fire independenta; familia mea a aflat la catevasaptamani dupa infiintarea firmei de acest pas. Prima oferta de colaborarea venit de la sine, dat fiind ca eram cunoscuti, gratie campaniei BDR. Cuprofitul obtinut din respectivul contract ne-am luat primul fax, primulcalculator si ne-am inchiriat primul sediu".
A pasit cu dreptul in afaceri, castigand prima licitatie la care aparticipat. Era vorba de un proiect finantat de USAID. S-au intamplatmulte peripetii in pregatirea sa; trebuia, de exemplu, sa transmitapropunerea tehnica si financiara in Statele Unite iar cu o seara inaintede ziua finala a inscrierilor, o parte din prezentare s-a pierdut,in urma erorii unui coleg, emotionat de responsabilitatea pe care oavea (de a gestiona fisierele aflate pe calculator referitoare la acestproiect).
"In acea noapte a trebui sa rescriem informatiile pierdute. Auurmat multe altele asemanatoare dar am observat ca, acolo unde a fostun mic ghinion, a urmat un mare succes", povesteste Catalina.Ea spune ca, in profitabilitatea unei firme de relatii publice mareagreutate este faptul ca partenerul de afaceri nu intelege intotdeaunaunitatea de masura prin care se cuantifica serviciile furnizate de oastfel de companie (care se bazeaza in mare masura pe "consumul" decreativitate si exercitiu intelectual). "In Romania, cand pornesti oafacere in domeniul relatiilor publice, te lovesti, in primul rand, dementalitate; atunci cand este vorba de comunitatea de afaceri autohtona,reprezentantii sai descopera foarte greu avantajele pe care le auserviciile specifice acestei zone pentru succesul companiei pe care oreprezinta. Ne-a trebuit multa tenacitate si am avut nevoie de rezultateconcrete pentru a-i convinge pe clientii nostri, prin obiectivele atinse,de utilitatea consultantei oferite de noi".
A fost o perioada in care, cu totii, s-au indoit puternic de eficientavalorilor pe care se bazau (tenacitate, performanta, calitate). Dar timpulsi clientii le-au demonstrat ca ele raman criterii de succes.
Acest lucruo si face pe Catalina sa spuna acum ca, atata vreme cat ai exigenteinterne impuse echipei si standarde fata de client, nu se poate sa nureusesti. Exista, e drept, multe bete-n roate: o legislatie nefiresc deincalcita si o fiscalitate impovaratoare, care se reflecta in cifra deafaceri, pe care este foarte greu sa o cresti."Recent am intrat in al VII-lea an de existenta si ne place sa spunemca am intrat in clasa I. Vizam servicii "clasa I", care credem ca nereprezinta. In cei sase ani am rulat peste 2,5 milioane de dolari, cacifra de afaceri. Am derulat proiecte pentru companii multinationale siromanesti, institutii guvernamentale, organizatii internationale; dintreacestea, unele ne-au devenit clienti traditionali (Cisco, Monsanto, UNICEFetc.). Acesta este un alt criteriu de succes pentru noi; credem ca si inRomania companiile de PR trebuie sa tinda spre a-si fideliza clientii".Povestea spusa de Catalina a inceput si se incheie tot cu echipa. Exista orelatie speciala intre ei; se inteleg din priviri si din zambete. "Acordfoarte mult respect angajatilor mei; ii consult si astept de la ei saimi prezinte solutii", conchide ea, nu inainte de a cere si parereamembrilor echipei sale despre activitatea lor.
Alexandra Spiride, vice-presedinte si actionar minoritar BDR: "Am intratintr-o piata al cariei teren era destul de arid. Ne-am confruntat cu odubla responsabilitate: de a respecta standardele profesionale si de a needuca clientii. Observ pe piata de PR ca nu exista o relatie de conlucrareintre firme - fiecare are propriile standarde si propriul mod de lucru."Raluca Costache, Project Executive Officer: "In aproape trei ani, de candlucrez aici, am invatat foarte multe. In companie, sunt linii generalepe care trebuie sa le urmam: organizarea foarte buna, comunicarea. Inexterior, sunt importante informarea permanenta a clientului si discutiilereferitoare la adaptarea campaniei, conform unor particularitati".Florentina Bradatan, Special Events Manager: "Asteptam o mai maredeschidere din partea unora dintre clienti, de a caror inflexibilitatete lovesti uneori, ca de un zid".