Sahar Hashemi a creat, de la zero, unul dintre cele mai puternice branduri din Marea Britanie: lantul de cafenele Coffee Republic. In deciziile sale, de multe ori s-a bazat pe un "atu" al femeilor: intuitia. In anul 2001, s-a retras din managementul Coffee Republic iar din luna octombrie a demarat o noua afacere: Skinny Candy. La baza ideilor care au inspirat-o, in cazul ambelor afaceri, a stat o nevoie personala: piata nu oferea produse pentru o femeie preocupata de silueta sa.
- Care este "povestea" Skinny Candy?
Skinny Candy este o linie de dulciuri fara zahar, dedicata celor atenti la dieta lor, pe care am lansat-o la mijlocul lunii octombrie - este noua mea pasiune. Activitatea mea este concentrata pe tot ce inseamna ambalaj si branding, pentru ca ma pricep foarte bine sa construiesc branduri.
Intotdeauna incerc sa nu mananc dulciuri - sunt cumva intr-o permanenta dieta; cautand dulciuri fara zahar, am vazut ca nu se gaseau pe piata. Si in cazul crearii Coffee Republic am avut un motiv similar: in Londra nu se gasea cappuccino cu lapte degresat. Ideea pentru aceasta noua afacere am avut-o de la mama; am facut intr-o zi prajitura fara zahar iar ea mi-a spus: "Este delicoasa! Ar trebui sa vinzi astfel de produse!". M-am gandit la ce mi-a spus si am ajuns la concluzia ca este o idee buna. In luna aprilie a acestui an am avut o perioada mai linistita - calatoresc, de obicei, foarte mult, in strainatate, unde tin prezentari - si am avut timp sa scriu planul de afaceri. Intr-o luna era gata. Toata vara am cautat produsele potrivite pentru aceasta noua afacere; in vacanta, pe plaja, am studiat atent produsele pe care aveam sa le selectez, ambalajele lor. Am gasit produsele de care aveam nevoie in Belgia si Olanda; le-am ambalat sub numele Skinny Candy, caruia vreau sa ii creez un branding foarte puternic. Publicul tinta sunt nu numai femeile, ci si barbatii - in Anglia sunt cei mai multi consumatori de dulciuri de Europa.
- Care este strategia de branding pe care o aveti? Lucrati si de aceasta data cu agentii de publicitate mici (n.r.: in construirea si promovarea imaginii Coffeee Republic, cel mai recunoscut brand de cafenele din tara ceaiului, Sahar nu a apelat la nume mari din publicitate)?
Da. Acum ambalarea produselor este facuta la mine acasa - am o echipa care se ocupa de asta - iar in marketing nu vreau sa investesc prea mult. Cunosc foarte multi jurnalisti. La evenimentul Fashion Week, organizat la Londra, le-am dat din aceste noi produse tuturor jurnalistilor pe care i-am intalnit si astfel am avut destul de mult PR. De exemplu, va aparea un articol in revista Tatler, in numarul din luna decembrie. Cand pornesc o afacere noua, oamenii cheltuie prea mult. Pana nu ai vanzari, nu se justifica sa investesti mult in marketing. Incerc ca Skinny Candy sa aiba o crestere lenta, organica. Regula este: tine costurile jos si profitul sus.
- Cum ati creat ambalajele, astfel incat sa contribuie la brandingul produselor?
Am lucrat la ele impreuna cu doi designeri foarte neconventionali. Intr-o seara, la cina, am stat langa directorul Royal College of Art. El mi i-a recomandat pe acesti designeri, care au venit cu o propunere de ambalaj cum nu a mai existat pana acum pe piata dulciurilor.
- Cum au fost produsele primite de public?
Raspunsul a fost incredibil, vanzarile sunt bune. Am testat produsele mai intai in trei cafenele Coffee Republic, luna viitoare vor fi in 10 cafenele. Se gasesc si in magazinele Harvey Nichols - celor de aici le-a placut foarte mult ideea. Ma gandesc si la varianta de a le vinde prin internet.
- Care sunt urmatorii pasi pentru dezvoltarea afacerii si unde va doriti sa ajunga Skinny Candy?
Dupa ce va deveni profitabila, voi investi probabil in publicitate. Are impact asupra vanzarilor.Imi doresc ca Skinny Candy sa fie peste tot, mi-ar placea sa fie un brand "de life-style". Acum, ma concentrez pe termen scurt. Unii oameni isi indreapta prea mult atentia in proiectia pe termen lung a afacerii, viseaza prea mult si pierd din vedere momentul prezent
- Ati creat unul dintre cele mai puternice branduri din Marea Britanie, cum v-ati specializat in acest domeniu?
Nu am urmat nici un curs de specializare in marketing sau relatii publice. Definitia pe care o am eu in ce priveste marketingul porneste de la un citat al lui Phil Knight, presedintele Nike: "marketingul inseamna sa ii convingi pe oameni sa cumpere". Nu trebuie sa fii specialist in domeniu. Nu stiu nimic despre marketing dar cred ca ma pricep pentru ca atata vreme cat eu cred intr-un produs, pot sa ii conving si pe altii sa il cumpere. Ce am invatat despre marketing este ca trebuie sa iesi din standarde, sa ai curaj. Intr-un fel, trebuie sa ii sochezi pe oameni pentru a le atrage atentia. Trebuie sa fii diferit. Nu cred ca ar trebui sa existe reguli despre cum sa faci promovarea unui produs. Daca urmezi regulile, faci ceea ce au facut si altii, nu vii cu nimic nou. Daca iubesti produsul, stii ce trebuie sa faci.
- Sunt lucruri invatate din experienta Coffee Republic care va ajuta in aceasta noua afacere?
Intr-un fel, incepi de la zero fiecare afacere, care are propriile sale provocari. Cartea mea, "Anyone Can Do It", este un sistem care contine etapele prin care trece o afacere. Stiu pasii care urmeaza si stiu ca atunci cand ii sun pe furnizori si ei imi spun: "Da, da, sigur...", o fac pentru ca ei nu au inca viziunea, eu o am. Doar pentru ca am creat Coffee Republic, oamenii nu au mai multa incredere in mine; nu imi este mai usor in aceasta noua afacere fata de prima. Faptul ca sunt cunoscuta ma ajuta enorm in proiectele de PR. Am fost invitata la un dineu caritabil organizat de Giorgio Armani, unde stiam ca va veni toata presa. I-am intrebat pe organizatori daca pot oferi la eveniment pungi promotionale, cu dulciuri. Astfel, produsele Skinny Candy s-au aflat alaturi de produsele Armani, in pachetele oferite invitatilor. Intotdeauna fac ceva care sa fie observat; jurnalistii nu vor sa scrie despre un produs. Este plictisitor. Este publicitate gratuita - nimeni nu o va face. Trebuie sa ii dai presei ceva despre care sa vorbeasca.
Un alt avantaj al experientei Coffee Republic este faptul ca ii cunosc pe toti antreprenorii din Anglia si construim impreuna proiecte. O prietena are un lant de magazine cu lenjerie pentru femeile de afaceri. Vom pregati, pentru Ziua Indragostitilor, o oferta speciala pentru cliente: pachete care vor contine dulciuri roz si lenjerie roz.
- Care au fost cele mai dificile momente avute in perioada dezvoltarii Coffee Republic?
Atat de multe! Unul dintre ele a fost atunci cand am deschis prima cafenea si am asteptat sase luni pana cand a inceput sa mearga bine. Uneori ai o viziune inainte ca aceasta sa fie asimilata de altii si este o perioada dificila pana cand viziunea ta ajunge sa fie inteleasa. Skinny Candy se afla cumva in aceasta etapa; inca nu are suficienta energie. Daca ma opresc, va muri. De aceea, zilnic fac ceva pentru a avansa cu inca un pas. Cand pornesti o afacere, trebuie sa o traiesti, sa o respiri. Eu o traiesc tot timpul. Viata mea si munca mea sunt acelasi lucru, se completeaza reciproc, pentru mine nu exista conceptul de "echilibru intre viata personala si cea profesionala). Nici macar nu stiu cand lucrez si cand nu. Cheia majora a succesului meu este ca am incredere in lucrurile pe care le fac, iar increderea vine din faptul ca le fac cu placere.
- Care credeti ca sunt calitatile femeii antreprenor?
Femeile se pricep foarte bine sa se ocupe de mai multe lucruri in acelasi timp. Flexibilitatea este un alt lucru care le caracterizeaza si care se potriveste foarte bine celor care isi doresc sa demareze propria afacere. Multe dintre prietenele mele au copii - eu nu am inca - iar faptul ca au afacerea lor le permite sa aiba un program mai flexibil. Uneori mediul corporatist nu li se potriveste femeilor care au o familie, pentru ca trebuie sa fie la birou de la 8.00 la 20.00. Cand te afli la conducere, trebuie sa fii acolo, prezenta, si sa iti asumi responsabilitati. In Marea Britanie sunt multe femei care fac acest lucru si realizeaza sa exista un pret pe care trebuie sa il plateasca.
- Ce le-ati spune femeilor care isi doresc sa aiba o cariera de succes?
Nu te plange in perioadele dificile. Gaseste ceva care te pasioneaza, vezi care iti sunt punctele slabe, daca acestea exista, ia masuri si treci la actiune.
Posteaza comentariu