Unul dintre domeniile cele mai profitabile si care in Romania a prins amploare o data cu intrarea pe piata a marilor companii multinationale este publicitatea. In publicitate se creeaza produse vedeta, utilizatori fideli si profesionisti non-conformisti. Acest domeniu aflat in dezvoltare tinde sa devina o afacere din ce in ce mai buna pentru persoanele pasionate si, mai ales, cu spirit inovator; o afacere solicitanta, dar lucrativa.
In urma cu 14 ani, cand in Romania nici nu exista conceptul de publicitate, Mihaela Rus a vazut oportunitatea in acest domeniu. Impreuna cu inca 3 parteneri a pus bazele firmei Vitrina cu sediul in Cluj, care in doi ani a devenit Vitrina Felix Media, societate pe actiuni cu capital integral romanesc privat. Astazi, firma este cunoscuta sub denumirea de Vitrina Advertising si ofera, in afara serviciilor traditionale ale unei agentii de publicitate, si servicii de promovare prin instrumente multimedia si web design.
"In acel moment (cel de inceput n.r) detineam 15% din Vitrina si ocupam pozitia de director de vinzari. A fost una dintre primele afaceri in domeniu din tara, care se formau pe o piata cu mult potential. Eu personal veneam din pozitia de director marketing/export al unei fabrici de textile si stiam ca, desi nevoile de promovare ale companiilor erau deja definite, era greu sa gasesti furnizori. [...] Intr-o prima faza Vitrina a fost specializata pe productia de materiale pomotionale si tiparituri, singura directie perceputa la acea data de a-ti face publicitate", subliniaza Mihaela Rus, director general Vitrina Advertising.
Optimismul de care au dat dovada cei patru asociati au adus intr-un timp foarte scurt recunoastere si profit companiei. A nu se intelege insa ca nu fost nevoie de mari eforturi, dupa cum se exprima atat de plastic Mihaela Rus: "Nu inseamna ca n-am trecut muntii. [...]Afacerea s-a dezvoltat foarte repede pentru ca majoritatea clientilor nostri ne vedeau ca o alternativa la ceea ce nu reusisera sa-si construiasca in-house. Practic, faceam strategia de marketing a unei companii si ulterior veneam cu solutiile de aplicare a ei. Se discuta direct la nivelul cel mai inalt. Nu existau departamente specializate in cadrul companiilor, Era firesc ca cei mai importanti clienti ai nostri sa provina din zona Ardealului. Nu exista Internet, orice decizie se lua doar fata in fata, in plus oamenii ii preferau pe cei impartaseau aceleasi mentalitati". In momentul de fata, Vitrina Advertising are departament de creatie, media, outdoor, productie, PR si BTL.
Pentru ca Vitrina Advertising sa isi continue trendul ascendent, s-a simtit nevoia reprezentarii sale la nivel national si a contractarii clientilor nu numai din zona Ardealului. Un prim client la nivel national a fost un important producator de autoturisme din Romania. "Le-am dat ideea de a se promova outdoor si le-a placut foarte tare. Am construit atunci prima retea nationala de outdoor, de-a lungul DN1. Bucurestiul a devenit cu adevarat concurenta ulterior, cind au inceput sa apara companiile mari, cu un sistem bine pus la punct, cu experienta de a aborda piata", isi aminteste Mihaela Rus. Pe vremea aceea, o solutie a fost deschiderea unei reprezentante in Bucuresti. In 1997, Vitrina a intrat astfel in randul agentiilor cu acoperire nationala... Tot in aceeasi perioada, Vitrina detinea si locul 1 in topul agentiilor de publicitate cu capital romanesc.
"Acum, chiar nu mai conteaza daca te plasezi in Cluj sau in Bucuresti ca agentie de publicitate. Concurenta intre companii se da la nivelul calitatii serviciilor', subliniaza directorul general al agentiei, care mai atrage atentia ca Vitrina Advertising "nu se va opri niciodata din a incerca sa ne reinventam, sa abordam domenii noi in promovare".
In Vitrina vezi oameni bine dispusi
Cel mai bine reactionezi la stres daca il privesti cu optimism si voie buna, mi s-a atras atentia la un moment dat in cadrul unui curs de comunicare in afaceri. Echipa Vitrina a mers mai departe de teoria dictata la curs si a pus acest lucru in practica. "La Vitrina ne place mult sa glumim, sa radem, sa comunicam. Da, se poate face munca de calitate si fara sa fii inversunat si mereu cu nori de ploaie deasupra capului. Vitrina nu va fi niciodata o fima cu oameni incruntati in fata calculatorului.
Acest stil ajuta cel mai bine in momentele maxime de stres, cand esti in fata unui termen limita aproape imposibil de respectat si cind in mod normal nervii mai izbucnesc. Iti aduci aminte ca e doar o chestiune de moment, ca nu asta e viata noastra in firma si mergi mai usor mai departe", sustine Mihaela Rus, care mai apreciaza ca respectul si politetea nu se practica numai la costum si cravata.
"Sunt momente in care trebuie sa te imbraci si sa te comporti protocolar, dar sunt momente in care e mai important sa ai acea relaxare din care vin ideile, vine buna dispozitie sau pofta de a munci. Era, deci, firesc ca si stilul echipei pe care o conduc sa fie acelasi".
De unde vine coeziunea grupului? Din sentimentul de apartenenta la o familie, ne spune directorul general al societatii Vitrina Advertising. "Este foarte important ca avem o echipa care, cel putin in proportie de 95%, lucreaza de minim 5 ani impreuna. La fel ca intr-o familie, deja ne stim reactiile si am invatat sa respectam modul fiecaruia de a fi".
Nu stapanesti domeniul, nu iti faci afacere!
In cei 14 ani de activitate in publicitate, Mihaela Rus s-a ghidat dupa anumite linii care au ajutat-o sa evite eventualele greseli. Mai mult, "m-au ajutat sa nu uit niciodata ca succesul adevarat e cel confirmat in timp, nu o glorie de moment", mai spune aceasta.
Directorul general al firmei Vitrina Advertising sintetizeaza aceste linii dupa care se conduce in activitate pentru cei care doresc sa isi deschida o afacere in publicitate:
1. Renunta la idee daca nu stapanesti domeniul
Vremea pionieratului si a ideilor fara consistenta a trecut in advertising. Potentialii vostri clienti au deja oameni specializati in marketing, in PR si alte domenii. Daca nu sunteti siguri ca stiti macar un pic mai mult decat acestia, nu riscati. Firmele de advertising ofera in primul rind consultanta, nu productii ad-hoc. Clientii vor simti daca esti slab si vor refuza sa-si lase bugetele la risc. Sunt atatea agentii pe piata incat nimeni nu e dispus sa faca probe pe bani proprii.
2. Nu te prezenta ca o agentie full-service
Este foarte greu de crezut ca o agentie aflata la inceput poate acoperi toate domeniile din publicitate. Multi considera ca daca isi introduc in prezentare domeniul "outdoor", de exemplu, in cazul in care vreun client devine interesat se vor descurca ei cumva. Nu e nici un secret ca si agentiile mari apeleaza la subcontractari. E cu totul altceva s-o faci avand deja oameni specializati care sa stiu sa gestioneze mai multi furnizori, cunoscand foarte bine piata, au deja retele create, au schimburi de servicii.
Cand pui in bratele unui subcontractor tot bugetul clientului tau, trebuie sa stii ca orice greseala a lui va deveni greseala ta si va fi foarte greu de reparat. Pratic, pierzi controlul.
E mai normal sa incepi exact pe domeniul pe care il stapinesti cel mai bine. Stii sa faci creatie - fii un butic de creatie. Ai PR si BTL la degetul mic? Vinde aceste servicii clientilor tai. Nu promite mai mult decit poti tu sa faci. E greu oricum sa cAstigi increderea unui client cAnd esti la inceput de drum si nu ai un nume. Daca te compromiti, vei pierde clientul si sansele ca el sa revina vreodata sunt foarte mici.In timp, vei descoperi cum poti sa-ti largesti afacerea si mai ales daca merita sa o faci. Se poarta specializarea, nu ignora acest lucru.
3. Nu lucra pentru oameni, lucreaza pentru brand
Daca ti se pare ca multumind un director de marketing sau acceptand preferintele de culoare ale directorului general vei avea succes, s-ar putea sa te inseli. Pentru moment, vei semna o campanie. Cind va veni insa vremea rezultatelor, s-ar putea sa se intoarca totul impotriva ta.
Eficienta in publicitate se masoara, oricit de banal ar parea afirmatia, in rezultate. Fa ce este cel mai bine pentru brand, sa crezi in viitorul lui si sa-l intelegi perfect. Oamenii care gestioneaza brandul se pot schimba, el insa trebuie sa ramina mereu acelasi.
4. Nu face publicitate doar pentru ca vrei sa faci niste bani
Cand iti incepi afacerea, gandeste-te in primul rind la ce solutii oferi clientilor tai si doar apoi la cat de fericit vei fi sa tai facturi pentru ele. Publicitatea nu e comert, uite ideea, uite si chitanta. Munca pe care o campanie o presupune poate fi de 5 minute, daca esti inspirat, sau de 5 zile. Sunt sigura ca exista alte genuri de business care pot aduce profit mult mai repede si cu mult mai putin efort. Daca profitul e prima chestie care te motiveaza cand vrei sa faci advertising, s-ar putea sa ramai mereu doar pur si simplu o alta firma de advertising de care au auzit doar vecinii.
5. Fa din oameni cel mai important capital al firmei tale
Publicitatea nu poti s-o faci de unul singur. Poti sa rezisti o luna, un an, dar te vei epuiza repede. Publicitatea e o munca de echipa. Daca investesti in oameni, beneficiile vor veni foarte repede. Ia in jurul tau oamenii cei mai potriviti, motiveaza-i sa faca impreuna cu tine o echipa si da-le sansa sa devina din ce in ce mai buni. Investeste cu prioritate in oameni, si abia apoi in echipamente si tehnica.
Comentarii (2)
... asta e clar, si daca nu s-ar implica patronatul in proiecte ar fi si mai bine. "Este foarte important ca avem o echipa care, cel putin in proportie de 95%, lucreaza de minim 5 ani impreuna" , :) 95% sau 59 % ? ... sau mai putin. E adevarat, la un moment dat a fost un colectiv super fain, ar trebuii scrisa o poveste, oricum si in ziua de astazi rememoram anii aceea. Daca nu te-ai implica in proiecte, si sa lasi oamenii pe care angajezi sa-si faca meseria, ca doara deaia ii angajezi, atunci poate, firma atingea culmi pe care inca nu le cunoaste ;). Keep walking
e un domeniu super remificat,cum pot sa ma implic intr-o astef de activitate alaturi de un colectiv versat!MERCI.
Posteaza comentariu