"Mi-a luat numai cateva saptamani pana am inceput sa port blugi, de candlucrez aici", recunoaste Paul Pressler, stabilit in biroul lui luxos dela etajul al 14-lea al sediului firmei Gap.
Era renumit pentru gustul sau vestimentar deosebit si pentru costumelesale Armani, pe vremea cand conducea parcul de distractii Disney. Desase luni, este CEO al firmei Gap si este evident ca nu este facutpentru asta. Are totusi o stea norocoasa deasupra capului pentru ca,odata sosirea sa, au inceput sa creasca in mod evident vanzarilecompaniei.
Pressler este primul om "din afara" care conduce cea mai mare companieproducatoare de imbracaminte sport. Nu are experienta in domeniulvanzarilor, inca se refera la clienti ca fiind "vizitatori" si inca nupronunta bine numele companiei.
Multi oameni se intreaba de ce Pressler, care are 46 de ani, esteomul potrivit pentru a conduce Gap. Altii par sa fi gasit raspunsulla intrebare, spunand ca Gap are nevoie acum de un "ochi tanar".
Povestea infloririi si caderii imperiului Gap, este, precum imagineaei, clasica. Sub conducerea lui Mickey Drexler, din 1983, vanzarileau crescut in mod spectaculos, fiind lider al producatorilor de haine"casual". Atunci cand vanzarile scadeau, el venea cu ceva nou: GapKids,babyGap, colectia cea mai vanduta fiind Old Navy (lansata in 1994).
Dar la sfarsitul anilor '90, compania construise deja prea multe magazinesi, la un moment dat, datoriile erau aproape egale cu profitul. AtunciGap a recurs la masuri disperate. A scos modele de fuste scurte si blugicu talia joasa, pentru a atrage clientela formata din adolescenti. Darsi pe aceasta piata, concurenta era covarsitoare.
Caderea companiei a fost dezastruoasa. Profitul disparuse. "Ne-a luat 30de ani sa ajungem la 1 miliard de dolari profit si am pierdul totul indoar doi ani", se plange fondatorul Gap, Don Fisher. Drexler s-a retrasde pe scaunul conducerii in mai anul trecut (desi se spune ca a fostinlaturat) si dupa patru luni de cautare a fost angajat Pressler.
Noul director de la Gap avea experienta in management si a facut schimbarimari in companie. A eliminat fostul management, a angajat oameni noi sifiecare miscare a companiei a planuit-o strategic. A schimbat imaginea Gapsi a inchis foarte multe magazine, sperand sa scada datoria companiei. Inprima zi de lucru, a tinut un discurs in fata a 400 de angajati: "Ammilioane de idei. Dintre ele multe sunt stupide si ma bazez pe voi saimi spuneti parerea voastra."
Chiar daca se comporta cateodata prostesc, adevaratul Pressler este unom foarte calculat in afaceri. Intr-o vacanta in Hawaii el a planuitcum isi va petrece primele 100 de zile la carma comapaniei. Planul luiincludea intalnirea cu 50 de directori pe care urma sa ii intervievezesi sa se sfatuiasca. A discutat si cu echipa de designeri, incercand saafle de ce clientii ies din magazine cu mana goala.
Pentru a invata cum anume poate creste vanzarile la Gap, Pressler apetrecut 11 ore intr-un magazin, urmarind reactia clientilor. Presslereste inteligent si, fara indoiala, si foarte norocos. A ajuns laconducerea companiei cand vanzarile deja cresteau. O recunoaste singur:"Cu siguranta, vanzarile nu au crescut datorita mie." Si asa, anulacesta, vanzarile Gap au crescut cu 14%, iar compania a fost salvata dela pieire.