Te-ai gandit sa incepi o afacere si nu stii cum? Crezi ca femeile nu potreusi in acest domeniu "al barbatilor"? Cred ca te inseli, iar solutia siideile de afaceri se pot invata in cadrul unui program exclusiv de acestgen. Interlocutoarea noastra, Iolanda Mihalache, este coordonatoareaunui program international initiat de UNIFEM - Fondul Natiunilor Unitepentru Dezvoltarea Femeii, care sustine asociatiile de afaceri feminine,dar are si o afacere personala.
Iolanda Mihalache coordoneaza proiectul Winner Romania, parte a reteleiinternationale Winner. Acesta are ca scop promovarea rolului femeiiin managementul intreprinderii prin facilitarea accesului la cele maimoderne tehnologii de informare si comunicare, inclusiv participareala comertul electronic. El este dedicat facilitarii comunicatiei sicolaborarii cu membrii din strainatate care pot face afaceri.
Iolanda are, la 36 de ani, un curicullum vitae foarte impresionant,facand parte din foarte multe asociatii si organizatii, majoritateade femei. Fiind implicata in multe proiecte, timpul ei este dedicat,in majoritate, muncii dar si baietelului sau, in varsta de 13 ani.
Evolutia sa profesionala are un traseu spectaculos, care arata o femeieputernica, careia ii place sa ia initiativa. Desi este la baza inginermecanic, si-a deschis, la doi ani dupa terminarea facultatii, o firma deconfectii, iar in timp, impreuna cu familia, a condus cabana Scropoasadin muntii Bucegi, pe care o luase in locatie de gestiune dar la care arenuntat ulterior.
Din 1994 a fost membra in Asociatia Femeilor Managerdin Romania. Anul urmator, dupa ce a constatat ca este atrasa de parteade consultanta si relatii internationale, a inceput sa urmeze un set decursuri, participand la programul DIFA, sponsorizat de Uniunea Europeana,intitulat "Dezvoltarea initiativei feminine in afaceri". In ianuarie 1996a participat la selectia pentru TIPS (o retea de schimb de oportunitati deafaceri implementata in Romania sub umbrela Camerei de Comert si Industriea Romaniei si a municipiului Bucuresti - CCIRB).
In paralel a continuatparticiparea la diferite actiuni de devoltare a femeii in Romania.Si pentru ca toate acestea nu i s-au parut suficiente, IolandaMihalache s-a inscris la un curs de management al tranzactiilor economiceinternationale in cadrul sectiei de relatii internationale de la ASE.
Inprezent este doctorand in relatii economice internationale la ASE.Pentru a putea instrui si coordona activitatile atator asociatii aurmat nenumarate cursuri de trainer, management, marketing si de accesla noile tehnologii electronice. Acesta este unul din aspectele pe carecu greu le implementeaza in cadrul asociatiilor pe care le sprijina. Intimpul intalnirilor pe care le are cu femeile de afaceri membre aleunor asociatii, Iolanda le aduce la cunostinta elemente de internetsi comert electronic, comert international si limbaje de programare,le ajuta sa realizeze mici pagini de web. "Dintotdeauna femeia si-aasumat responsabilitati si nu a ezitat sa iasa in primul esalon al lupteipentru supravietuire.Din nefericire insa, femeile cu varsta intre 35-45de ani reprezinta grupul social la care trasaturile fundamentale de mamasi sotie, insotite de calitatea de angajat, deseori sunt puse sub semnulintrebarii, motiv pentru care ele singure, nesprijinite, trec printr-unproces de descurajare si neincredere", spune Iolanda Mihalache. "Toateaceste motivatii, dublate de capacitate antreprenoriala slab dezvoltataprin traditie, fac din ele o categorie care trebuie sprijinita, nu numaipentru regasirea identitatii proprii dar mai ales pentru tranformarealor in persoane care sa contribuie activ la schimbarile economice care auloc", a mai adaugat Iolanda.
Cateodata este foarte greu pentru asociatiilede femei sa obtina informatiile necesare sprijinirii si promovarii de lamembrele lor. Sunt inca multe femei care nu inteleg la ce le-ar folosi opagina web, cat de necesar este internetul si ce important este accesulla informatie si la programele de instruire.Iolanda crede ca femeile au evoluat mult in ultimii ani - sunt tot maimult preocupate de noile tehnologii si mai orientate spre cariera. Deasemenea, ele au o mai mare grija pentru a mentine un echilibru intreprofesie si familie, dorindu-si sa schimbe mentalitatea conform careianumai barbatii aduc banii in casa sau numai ei pot lua decizii.Exista o foarte mare diferenta intre femeile din mediul rural si cele dinmediul urban. Cele din urma au un acces mult mai mare la informatie siau posibilitatea sa participe la mai multe programe de training. Acesteasunt foarte importante, considera Iolanda, pentru schimbarea mentalitatiisi in obtinerea increderii de sine. Cu toate ca femeile din mediul ruralintra mai greu in contact cu noile tehnologii, initativa privata nulipseste nici in aceasta zona. Oricum, procentul Romaniei de participarea femeilor in afaceri, de 24,5%, este unul dintre cele mai ridicate dinEuropa de Est si Centrala.
Viata personala inseamna, pentru Iolanda, cel putin in acest momental vietii, sa se bucure de lucruri marunte, care au capacitatea de a-iumple sufletul de bucurie si o ajuta sa mearga mai departe.