Asta ar trebui să îi facă pe toți șoferii să se gândească la utilitatea ITP și de ce există această inspecție: să prevină accidente și să prevină pierderea de vieți. În timpul unei inspecții tehnice periodice se verifică aspectul exterior general, starea anvelopelor, nivelul noxelor, starea sistemului de frânare, starea suspensiilor și articulațiilor, dar și seriile de motor și caroserie.
În plus, nu este omis nici sistemul de iluminare și nici sistemul de evacuare a gazelor de eșapament.Dacă sunt găsite defecte majore sau mai multe defecte minore decât este permis, acea mașină nu va trece ITP și asta înseamnă preîntâmpinarea unor accidente nedorite. Sunt, de altă parte, șoferi care cred că ITP se poate trece fără probleme, într-un fel sau altul, chiar dacă mașina prezintă defecte însemnate. Nu este cazul. Se fac poze mașinii, se ține cont de evidența problemelor întâlnite, iar RAR o poate bloca oricând până vine un inspector autorizat să verifice dacă inspecția este făcută cum trebuie. Mai mult, din 2017 verificarea mașinii va fi filmată, iar înregistrările vor fi păstrate timp de doi ani și vor fi puse la dispoziția inspectorilor RAR.
Siguranța în trafic este atât responsabilitatea autorităților, cât și a șoferilor.
Începând cu noiembrie 2014, site-ul pint.ro (fost rca-ieftin.ro) pune la dispoziția clienților din București două tipuri de servicii ITP: Avantaj și Confort. Prin ITP Avantaj, clienții beneficiază de tarife speciale, iar prin ITP Confort un șofer profesionist va prelua mașina de oriunde din București și o va înapoia proprietarului cu ITP făcută.