„Chiar dacă sunt conștienți de importanța consumului a cel puțin 2 litri de apă pe zi, respondenții reușesc să consume o jumătate din acest necesar zilnic. Setea în majoritatea cazurilor nu apare în mod natural, acest lucru făcându-i pe consumatori să <se forțeze> să bea apă sau, în cel mai rău caz, să omită să bea apă”, afirmă Denisa Iacoboaea, coordonatorul studiului.
Când beau românii apă minerală plată? Dar carbogazoasă?
Apa plată este consumată dimineața, imediat dupa trezire (pentru a revitaliza organele interne), noaptea (pentru majoritatea respondenților existând mereu o sticlă sau pahar lânga pat), în timpul/ după activitățile sportive (pentru rehidratare și refacerea ”stocului” natural de săruri și minerale pierdute în timpul antrenamentului), înainte/ după masă (chiar dacă nu este perceput a fi un obicei sănătos deoarece încetinește digestia) și oricând apare senzația de sete.
Apa minerală carbogazoasă este asociată consumului ocazional (nu zilnic), cel mai adesea în combinații: limonadă, șpriț, cu sirop. Se constată o orientare spre acest tip de apă în sezonul cald, deoarece potolește setea mult mai repede comparativ cu apa minerală plată. De asemenea, este consumată în curele de slăbire, înlocuind cu succes sucurile carbogazoase cu un conținut mare de zahăr.
„Apa minerală plată este unul dintre produsele nelipsite din casele românilor, aceștia având mereu grijă de refacerea stocului de apă. De cele mai multe ori, consumatorii preferă să cumpere apă în cantități mai mari (la bax) pentru a acoperi necesarul de consum săptămânal. Aceste cumpărături se fac de regulă din hiper/supermarket”, mai declară Denisa Iacoboaea, Qualitative Researcher Executive la Exact Cercetare și Consultanță.
După ce criterii aleg românii apa minerală plată?
• Gust – ”Am tot încercat și unele sunt sălcii, altele mai sărate și m-am oprit la cea care îmi place la gust.” (femeie, 25-35 ani)
• Brand – de cele mai multe ori, consumatorii se orientează către mărcile cu o istorie puternică în spate, din dorința de a face o alegere sigură
• Compoziție chimică – informațiile sunt regăsite pe etichetă și alegerea se face în funcție de acestea și de studiile realizate privind calitatea anumitor mărci
• Sfatul medicului –”Ca părinți, urmăm sfatul medicului și cumpărăm pentru copii doar apa cu anumite proprietăți, deci doar anumite branduri de apă.” (femeie, 25-35 ani). Observăm că cel mai des părinții au menționat brandul Bucovina.
După ce criterii aleg românii apa minerală carbogazoasă?
• ”Bule” naturale – consumatorii se orientează către apa carbogazoasă care nu are acid creat în mod artificial (îmbogățită cu dioxid de carbon) și care se menține după desigilarea sticlei
• Brand – ca și în cazul apei minerale plate, marca este un factor important, consumatorii orientându-se spre mărcile binecunoscute, populare
Apa minerala plată: avantaje și dezavantaje
Referindu-ne la avantajele consumului de apă minerală plată, este subliniat în primul rând faptul că aceasta reprezintă ”ingredientul” de bază al unui regim alimentar sănătos. Oferă un grad mai mare de hidratare comparativ cu apa minerală carbogazoasă, putând fi consumată în cantități mai mari, deoarece nu conține acid și nu creează un disconfort gastric. În plus, aceasta este considerată un adjuvant în curele de slăbire.
Singurul dezavantaj menționat de respondenți este prețul. Acesta este considerat ridicat, fiind vorba despre cel mai important aliment, ce nu poate lipsi din dieta zilnică.
Apa minerală carbogazoasă: avantaje și dezavantaje
Este mai întâi de toate apreciată pentru compoziția chimică: are mai multe săruri de rehidratare necesare organismului, mai ales în sezonul cald. Datorită acidului, setea este potolită mai repede comparativ cu apa minerală plată. Apa minerală carbogazoasă reprezintă de asemenea o bază ideală pentru prepararea a diverse băuturi alcoolice și non-alcoolice – cele mai populare combinații sunt: vin cu apă – ”sprițul” și limonada. Este preferată și în bucătărie pentru proprietățile ”minune” pe care le are asupra aluatului prăjiturilor și clătitelor (face compoziția mai pufoasă).
Comparativ cu apa minerală plată, cea carbogazoasă vine cu mai multe dezavantaje: poate cauza arsuri/ balonări gastrice datorită acidului (și din acest motiv este consumată în cantități mai mici), ori afecțiuni ale rinichilor (datorită conținutului mai mare de minerale). Este subliniat de asemenea de către respondenți faptul că, în anumite cazuri, ”bulele” nu sunt naturale, ci obținute prin procese artificiale (îmbogățire cu dioxid de carbon).
Motivele pentru care românii s-au orientat spre mărcile Dorna, Borsec, Bucovina și Aqua Carpatica
Brandul DORNA este apreciat pentru popularitatea și vizibilitatea pe care și-a creat-o datorită reclamelor TV care au devenit memorabile ori campaniilor umanitare ce vizează grija față de copii. Este de asemenea admirată ideea sticlei reciclabile și excelenta distribuție în toate tipurile de magazine. Produsele sunt percepute ca fiind calitative, apa minerală plată putând fi utilizată în prepararea laptelui sugarilor.
BORSEC este o marcă cu tradiție în România, perceput ca fiind printre cele mai vechi – ”Consumam apa minerală de la Borsec încă din copilărie.” (femeie, 25-35 ani). Este apreciată în special pentru apa minerală carbogazoasă, care are o calitate superioară față de celelalte branduri: ”Are cele mai multe și cele mai mari bule”(barbat, 25-35 ani), ”Nu își pierde acidul după desfacere” (femeie, 25-35 ani). Sticla de apă minerală plată este la rândul său apreciată pentru design-ul distinct (cu figuri geometrice), ce permite o mai bună manevrare a sticlei. Sticla de apă minerală carbogazoasă este și ea apreciată pentru materialul/ plasticul mai gros ce permite păstrarea acidului timp mai îndelungat.
BUCOVINA este perceput ca un produs cu o compoziție chimică sigură, îndeosebi de către persoanele care au copii mici și care consumă această marcă la sfatul medicului pediatru. Marca este apreciată și pentru faptul că produce și apă minerală plată la bidon de 5 litri.
AQUA CARPATICA este brandul care a câștigat încrederea consumatorilor datorită faptului că nu conține nitrați, așa cum a fost comunicat în cadrul reclamelor TV. Este apreciată de asemenea pentru design-ul unic (sticla pătrată) și eticheta ”simplă și elegantă”.
Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare și Consultanță prin intermediul a 4 focus grupuri. A fost utilizată tehnica Defense and Prosecution, prin care fiecare grup a fost împărțit în două tabere: pro apă minerală plată și pro apă minerală carbogazoasă. Participanții la studiu au fost atât femei, cât și bărbați, cu vârste cuprinse între 25 si 35 de ani. Analiza a fost realizată în intervalul 12-13 februarie 2015, în București.
Studiu EXACT: Consumul de apă minerală plată și carbogazoasă la români
Conform studiului calitativ realizat în luna februarie de Exact Cercetare și Consultanță, au fost identificate principalele momente de consum ale celor 2 categorii de apă îmbuteliată, criteriile după care acestea sunt consumate, precum și avantajele și dezavantajele aduse de consumul acestora. În plus, participanții la studiu au menționat motivele pentru care s-au orientat spre anumite mărci de apă îmbuteliată.