În 1929, Louis Dapples, președintele Nestlé de la momentul respectiv, a primit o provocare interesantă din partea fostului angajator, Banque Française et Italienne pour l’Amérique du Sud. După căderea bursei de pe Wall Street și colapsul prețurilor cafelei, banca deținea în portofoliu cantități foarte mari de stocuri de cafea în depozitele din Brazilia. Provocarea lansată către Nestlé a fost aceea de a transforma aceste stocuri în “cuburi de cafea solubilă” care să poată fi comercializate.
Chimistul Max Morgenthaler s-a alăturat companiei Nestlé pentru a ajuta echipa de cercetătorii în gasirea unei soluții.
În cei trei ani de cercetări amănunțite, Max Morgenthaler a descoperit faptul că aroma se păstra mai bine în cazul cafelei cu lapte și zahăr, decât în cazul produsului neîndulcit. De asemenea, acesta a descoperit că aroma de cafea se conserva mai bine în urma expunerii la temperaturi și presiuni mari. Max Morgenthaler a ajuns la concluzia că secretul conservării aromei de cafea stă în crearea unui sortiment solubil cu suficienți carbohidrați care să confere savoare. Această nouă direcție a fost una diferită de conceptul inițial.
Un an mai târziu, specialiștii Nestlé au folosit o tehnică specifică de a produce această pudră. Soluția a fost prezentată în fața boardului executiv Nestlé și a directorilor tehnici, care au putut testa primele mostre de cafea solubilă. Doi ani mai târziu, pe 1 aprilie 1938, cafeaua solubilă NESCAFÉ a fost lansată în Elveția. Nestlé a înființat o linie de producție pentru extracția și uscarea rapidă a boabelor de cafea pentru a produce cafeaua NESCAFÉ în fabrica din orașul elvețian Orbe. Cafeaua NESCAFÉ a fost lansată în Marea Britanie două luni mai târziu și în Statele Unite în 1939. În 1940, prima cafea solubilă era deja disponibilă în 30 de țări.
Istoria Nestlé a stat mereu sub semnul inovației, iar lansarea NESCAFÉ Dolce Gusto în Elveția, Germania și Marea Britanie în 2006 și în Spania un an mai târziu a reprezentat un pas important. Sistemul de “coffee shop la tine acasă” este unul extrem de complex, având capacitatea de a face trecerea de la băuturi calde la sortimente reci. Capsule de NESCAFÉ, Nestea și Nesquik sunt disponibile pentru cele cinci modele de aparate Dolce Gusto: Melody, Circolo, Piccolo, Fontana și Creativa.
Cea mai nouă inovație vine din partea Nescafé Milano Lounge, care aduce în prim plan sistemele de preparare a cafelei, on-the-go, cu self-service. Prin intermediul planului NESCAFÉ, compania intenționează să achiziționeze peste 180.000 de tone de cafea solubilă de la 170.000 de cultivatori până în 2015.