Shiru Cafe pare un coffee shop obișnuit. Înăuntru, mașinile merg la foc automat, angajații iau comandă după comandă, iar barista fac o cafea delicioasă, în timp ce clienții "duduie" laptopurile și telefoanele mobile. Toți cei care stau la mese sunt studenți și asta dintr-un motiv precis: la Shiru Cafe, dacă n-ai cod de student, nu primești cafea, scrie NPR.
"Sigur că unii trecători care sunt nedumeriți când intră și le spunem că nu le putem vinde cafea", spune pentru sursa citată Sarah Ferris, assistant manager la cafeneaua din Providence, un oraș din statul american Rhode Island, situată în apropiere de Universitatea Brown.
Deși este un local al universității, Ferris îi refuză pe clienții care nu pot dovedi că sunt studenți sau angajați ai unei instituții de învățământ superior.
Pentru a primi cafea gratis, studenții trebuie să-și dea numele, numerele de telefon, adresele de e-mail și numele facultății pe care o urmează. Plus data nașterii și profesiile pe care vor să le urmeze, completând un formular pe care îl semnează, acceptând astfel ca informațiile lor să fie prelucrate de sponsori care achită în schimb nota de la cafenea. Cu datele obținute, companiile pot ținti clientela cu logo-uri, aplicații, sondaje și reclame plasate prin internet, pe diverse obiecte și prin alte mijloace, cum ar fi ținuta purtată de angajați. "Avem angajați special pregătiți pentru a le da studenților informații suplimentare despre sponsorii noștri în timp ce ei își savurează cafeaua", se arată pe site-ul Shiru Cafe din Japonia. "Cu ajutorul unei cafele gratuite încercăm să le dăm studenților unele informații pe care sponsorii doresc să le transmită exclusiv studenților universității pentru a-și diversifica alegerile în cariera lor viitoare", se precizează pe site.