Alex Rotaru: „O cultură despre care nu se vorbeşte riscă să fie marginalizată”

Alex Rotaru, una dintre vocile campaniei „Români pentru o lume”, iniţiată de Fundaţia Sergiu Celibidache, este unul dintre documentariştii de prim rang de la Hollywood, singurul cineast român care regizează şi produce filme în circuitul hollywoodian şi este Ambasador Cultural al Statelor Unite ale Amercii, aceasta fiind cea mai înaltă onoare profesională pe care a primit-o, odată cu includerea sa în programele culturale ale Departamentului de Stat american, sub direcţia lui Hillary Clinton şi John Kerry.

Născut la Bucureşti, Alex este fiul actriţei Maria Rotaru şi al dramaturgului Eugen Rotaru, iar talentele sale multiple (a fost în lotul olimpic naţional de fizică în 1990, dar cocheta şi cu muzica) i-a adus şi apariţii însemnate în filmele româneşti, în perioada 1983-1987, precum „Cireşarii” (l-a intepretat pe Dan, pe când avea doar 9 ani), „Aripi de Zăpadă” sau „Cetatea ascunsă”. Astăzi, prin vocea sa, Alex Rotaru trezeşte speranța, motivează și inspiră generațiile viitoare în a-și urma visul!

- De ce aţi ales să vă alăturaţi campaniei „Român pentru o lume”, iniţiată de Fundaţia Sergiu Celibidache?
- Pentru că o cultură despre care nu se vorbeşte riscă să fie marginalizată, şi pentru că fiecare tânăr are dreptul să i se spună: „Poţi” şi „Încearcă”.

- Prin „vocea” dvs, în această campanie, se doreşte încurajarea românilor să îşi urmeze visul, inspirându-se din exemplul pe care activitatea dvs.

profesională îl oferă. Ce sfaturi aveţi pentru cei care doresc să vă calce pe urme?
- Călătorului îi şade bine cu drumul, iar artistului cu riscul. Vorba lui Woody Allen: „80 percent of success is showing up.”

- Care consideraţi că vor fi criteriile care îi vor diferenţia, dintre cei înscrişi, pe cei care vor trece de preselecţii şi vor ajunge în finala concursului din etapa a treia a campaniei?
- a)    Forţa ideilor; şi b) Capacitatea de a le pune în practică.

- În ultimii ani, cu precădere în România, educaţia pare să aibă un rol tot mai secundar în formarea unui individ. Pe cine găsiţi dvs. răspunzător pentru acest fapt?
- Ce întrebare cu multe tăişuri… O parte din răspundere o poartă cultura de consum care proiectează către tineri mesajul aparent că în viaţă nu contează decât faima şi averea.
În realitate însă şi acest mesaj are învelişurile sale, şi trebuie căutată valoarea artistică din spatele imaginii, şi contextualizată în noua cultură globală, cu simbolurile şi semnificaţiile ei care transced culturile naţionale. O parte din vină o are societatea care nu răsplăteşte corelat nivelul de educaţie cu nivelul de potenţial câştig financiar sau avans social. În cele din urmă însă vina se răsfrânge şi asupra familiei şi individului – răspunderea e ca gripa, toţi o poartă şi nimeni n-o vrea.


- Ce soluţii vedeţi pentru combaterea acestei situaţii? Societatea actuală nu le oferă decât în mici doze, insuficiente, din păcate…
Vorbe pot fi spuse multe. Singurul lucru care ar încuraja cu adevărat ar fi însă implementarea dictonului „După faptă, şi răsplată”…

 
Pentru astfel de români ca Alex Rotaru a luat naştere „Români pentru o lume”, campania naţională de responsabilitate socială iniţiată de Fundaţia Sergiu Celibidache.

E rândul tău să pui România pe hartă!  
Mai multe detalii pe www.romanipentruolume.ro şi pagina oficială de Facebook a campaniei http://www.facebook.com/RomaniPentruOLume.
 

„Români pentru o lume” reprezintă un omagiu adus marilor personalităţi româneşti ce au adus mândrie şi glorie României, peste tot în lume şi aduce în atenţia fiecăruia dintre noi pe co-naţionalii noştri care, prin activitatea lor, rămân nemuritori.
Finalitatea acestei campanii o constituie organizarea unui concurs naţional online (pe www.romanipentruolume.ro  şi pe pagina de Facebook http://www.facebook.com/RomaniPentruOLume) de tribut adus culturii sau unei personalităţi anume, prin care oameni din domenii diferite ale culturii se vor putea înscrie astfel încât să dedice o pictură, o compoziţie, o sculptură, un poem, etc. În urma unui vot de specialitate şi prin votul sponsorilor, cei selectaţi vor merge în finală, unde vor fi jurizaţi de către un juriu de specialitate şi de către public. Câştigătorii vor primi burse de studiu în România şi în străinătate.

Campania se desfăşoară online, la adresa www.romanipentruolume.ro şi pe pagina de Facebook http://www.facebook.com/RomaniPentruOLume, unde puteţi găsi mai multe detalii despre acest nou proiect cultural al Fundaţiei Sergiu Celibidache.