Cercetarea arată că peste 60% dintre respondenți s-au confruntat cu probleme financiare în viața de adult și numai 33% dintre ei sunt mulțumiți de situația financiară curentă. O bună planificare este cel mai adesea soluția simplă, la îndemâna fiecăruia dintre noi pentru gestionarea finanțelor familiei și pentru a ține datoriile sub control. Deși se simt afectați în mare măsură (87%) de existența datoriilor, cei mai mulți dintre respondenți pun problemele pe seama situației economice generale: 45%, sau a ghinionului (șomaj, boală, eveniment neprevăzut):19%. Doar 36% dintre români își asumă problemele și sunt de părere că propriile decizii și comportamentul lor sunt cauza problemelor ivite.
Rezultatele studiului ne arată că 87% dintre respondenți au o părere bună despre propria persoană, iar 6 din 10 românii sunt de părere că forțele proprii sunt importante și foarte importante în rezolvarea problemelor financiare.
„Cum reacționăm în situații financiare dificile? – fiecare dintre noi ar trebui să ne punem această întrebare, iar studiul realizat a evidenţiat stările prin care trecem atunci când ne aflăm într-o astfel de situaţie. În urma unei analize, am remarcat faptul că aproximativ 87% dintre respondenți consideră că au o părere bună despre ei, un procent mare ce se poate explica mai degrabă prin dezirabilitatea socială și dorința de a expune o identitate pozitivă. Acest procent alăturat celui de 61% a celor care au întâmpinat probleme financiare – neplata facturilor și a ratelor bancare – pledează pentru această explicație, conform căreia încrederea evazivă în propriile forțe, nu duce la acțiune, ci la depărtarea de realitate” a declarat Aurora Liiceanu, doctor în psihologie şi cercetător.
Nesiguranța zilei de mâine îi poate face pe 60 % dintre respondenți să-și piardă încrederea în forțele proprii, iar 50% consideră că astfel de situaţii sunt greu de controlat. Lipsa de încredere din partea familiei și a apropiaților îi face să-și piardă încrederea în forțele proprii. Astfel, implicarea familiei în rezolvarea problemelor financiare contează mult și foarte mult pentru 90% dintre respondenți. Cercetarea a scos în evidenţă faptul că cercul de încredere este unul restrâns, respondenții având încredere în propriile forțe și în membrii familiei apropiate.
Sondajul realizat este reprezentativ pentru populația adultă, cu acces la internet și reproduce din punct de vedere al principalelor caracteristici structura socio-demografică a utilizatorilor de internet din România. Din punct de vedere al vârstei respondenților, majoritatea, aproximativ 80%, au vârste cuprinse între 25 și 55 de ani și venituri între 1.000 și 3.000 lei.